3D számítógépes grafika: Mesterséges térbeli világ síkra vetítve
Térbeli, 3D világban élünk, a képi információközlés döntő többsége mégis síkbeli, 2D-s. Fotókat, videókat készítünk, osztunk meg. Nyomtatott formában, elektronikusan a képernyőn síkbeli információt látunk. (A manapság divatos térbeli megjelenítés is két síkbeli képből áll össze, de erről később.) A 3D grafikus modellezés ezt próbálja megvalósítani mesterséges színterek esetén. A 3D színtérben tárgyakat helyezhetünk el, amelyek alakkal (geometriával) és anyagjellemzőkkel (milyen a mintázata, hogyan reagál különféle fénytípusokra) bírnak. Egy vagy több, térben elhelyezett fényforrás biztosítja a tárgyak láthatóságát, a tárgyak színe a fény és az anyag kölcsönhatásaként áll elő. Mesterséges kamerákat helyezhetünk el a színtérben, amelyek a 3D színtér 2D síkra (képre) történő leképezését biztosítják. A színtérben található tárgyak mozoghatnak, így az eredmény időben változó lehet. Interakció biztosításával a felhasználó is befolyásolhatja az eredményt.
A számítógépes grafika több évtizedes múltra tekint vissza, az alapvető algoritmusok matematikai háttere kidolgozott.
A modellezés alapeleme, hogy a tárgyakat általában a felszínhálójuk modelljével reprezentáljuk A felszínhálót síkidomokból, jellemzően háromszögekből építjük fel. Sík lapokkal határolt felszínek esetén ez nem okoz problémát, de íves felszínek esetén csak közelítést érhetünk el. Minél kisebb méretű síkidomokat használunk, a közelítés annál pontosabb, viszont a reprezentációt leíró adathalmaz mérete növekszik.
A számítógépes grafika gyakorlati alkalmazásának nagy lökést adott a grafikus feldolgozó kártyák, GPU-k nagy ütemű fejlődése. Egy sok millió háromszögből álló, mozgó színtér esetén minden képkockára, vagyis 1 másodperc alatt akár 30-60 darabszor ki kell számítani a háromszögeket leíró pontok új helyét, a megvilágítási egyenleteket, valamint elő kell állítani a 2D vetített képet. Ezek egyszerű, de nagy tömegű számításokat igényelnek. A klasszikus CPU-k ezt egyenként kell végrehajtsák, míg a GPU lehetőséget biztosít a párhuzamosításra.