Fények

Fényforrás típusok

Elrejtés

A színtérben egy vagy több fényforrást is elhelyezhetünk, a tárgyak színe a fényforrás(ok) és a tárgy anyagjellemzőinek kölcsönhatása alapján számolódik. A különféle fényforrások által meghatározott színeket ezután megfelelő súlyozással összeelegyíti a rendszer.

Vegyük figyelembe, egy valósághű megvilágítás számítása rendkívül számításigényes, egy fotorealisztikus kép előállítása erős hardver esetén is percekbe vagy akár órákba telhet! A Three.js esetén fontos a folyamatos megjelenítés, így jelentősen egyszerűsíteni kell a folyamaton. Odafigyeléssel és tapasztalattal szép eredményeket lehet produkálni, de bele fogunk futni furcsának tűnő dolgokba.

Az alábbi fénytípusokkal fogunk megismerkedni.

Ambiens fény, vagy szórt, környezeti fény

  • Nem tekintjük igazi fényforrásnak, mert nincs forrása, sem iránya, csak színt és intenzitást rendelhetünk hozzá.
  • A tárgyak színe a fény színéből és a tárgyak anyagának szín jellemzőjéből számolódik.
  • Árnyékot nem képes vetni.
  • Önállóan ritkán használjuk, de más fényforrásokkal kombinálva egy globális színhatást tud biztosítani a színtérben.

Pontfény

  • A tér egy megadott pontjából a tér minden irányába indulnak fénysugarak.
  • A tárgyak felszínén kiszámítható, milyen szögben érkezik a fény.
  • A fényhez gyengülési tényező rendelhető, vagyis a forrástól távolabbi tárgyakat már gyengébben világít(hat)ja meg.
  • A gyengülés miatt a távolabbi tárgyakra már csak kis mértékű, vagy semekkora hatással van a fény. Ezért a fényhez maximális távolság rendelhető, a távolabbi tárgyakat már nem világítja meg. Ez a felesleges számítások elkerülésére használható.
  • Az r73 verzió óta árnyékolásra is képes.

Reflektorfény

  • A tér egy adott pontjából egy beállított irányba világít. A fényhatás egy kúpon belül érvényesül, mint például egy zseblámpa esetén. Beállítható, hogy a palást felé haladva a fény intenzitása gyengüljön.
  • A tárgyak felszínén kiszámítható, milyen szögben érkezik a fény.
  • Gyengülési és maximális távolság jellemzője megegyezik a pontfényével.
  • Árnyékolásra alkalmas.

Irányfény

  • Nincs térbeli forráshelye, csak iránya. Egy nagyon (végtelen) távoli fényforrásnak felel meg, mint például a Nap.
  • A fénysugarak párhuzamosak, így minden tárgyra ugyanolyan irányból érkezik, ezért a számítások gyorsabbak.
  • Értelemszerűen itt nincs gyengülési tényező, minden tárgyat ugyanolyan intenzitással világít meg.
  • Árnyékolásra alkalmas.

Félgömb fény (vagy égbolt fény)

  • Más fényforrásokkal kombinálva kültéri modellezés esetén természetesebb hatásokat érhetünk el. Az égbolt félgömbjéből és a földfelszínről is származik fényhatás.
  • Itt sincs gyengülés.
  • Árnyékolásra nem alkalmas.

Területi fény

Lencsecsillanás

Pontfény és irányfény adott pontba érkezési iránya

Elrejtés

A zöld színnel ábrázolt talaj objektum pontjaira a pontfény fényforrásból jól láthatóan más-más szögben érkeznek a vörös pontozott vonallal ábrázolt fénysugarak, amit a fényforrás pozíciója és a tárgy csúcspontja együttesen határoznak meg. A reflektorfény ugyanígy viselkedik a kúpszög tartományán belül.

Az irányfény esetén a fénysugarak párhuzamosak, a felszín pontjaira ugyanabból az irányból érkeznek. Ez a megközelítés gyorsabb számítási módot tesz lehetővé. Nagyon távoli fényforrások esetén jó közelítést ad.

Ezeket hívják pozícionális, illetve direkcionális fényforrásoknak is.