Blender mentés és exportálás
Mentés/betöltés
A Blender a munkánkat saját .blend formátumában menti el. A mentés és betöltés funkciók az Info ablak File menüjében találhatók. Figyeljünk arra, hogy mentéskor az előzmények listája nem kerül kiírásra! Vagyis visszatöltés után az Undo funkció nem tud visszább lépni a szerkesztésben!
Export/import
Számos formátum használatos 3D modellek, animációk tárolására. A Blender alapértelmezetten támogat ezek közül többet is. Ezek az Export (kiírás) és Import (betöltés) menüpontok a File menüben. Figyeljünk arra, hogy az egyes formátumokhoz kapcsolódóan egyedi paneleken keresztül szabályozhatjuk, milyen adat és hogyan íródjon ki. A panel a bal oldali sávban található. A Three.js natív formátumát alapból nem ismeri a Blender.
Three.js export
A Blender add-on modulokkal bővíthető. A Three.js írói is készítettek ilyen modult, amit manuálisan tudunk a Blender-hez hozzáadni. A lépések leírása a jegyzet elejei Blender telepítési útmutatóban olvashatók. A modul csak exportálót tartalmaz, Three.js formátumból beolvasni nem tudunk.
Ha a modellünk csak geometriát tartalmaz, akkor az exportálási alapbeállítások megfelelők számunkra. A bal oldali panelen ellenőrizhetjük, hogy a csúcspontok (Vertices), lapok (Faces), normálvektorok (Normals) kiírás be van-e kapcsolva.
Az exportálás eredménye egy .json kiterjesztésű fájl lesz. Ez egy szöveges formátum, így tartalmát meg is vizsgálhatjuk egy szövegszerkesztőben megnyitva. Az alapértelmezett Blende kocka exportálása az alábbi eredményt adja:
{
"uvs":[],
"metadata":{
"uvs":0,
"type":"Geometry",
"generator":"io_three",
"vertices":8,
"version":3,
"normals":6,
"faces":6
},
"vertices":[1,-1,-1,1,-1,1,-1,-1,1,-1,-1,-1,1,1,-1,0.999999,1,1,-1,1,1,-1,1,-1],
"normals":[-0,0,1,0,-0,-1,1,0,-0,-0,1,0,-1,-0,0,0,-1,-0],
"name":"CubeGeometry",
"faces":[33,0,1,2,3,0,0,0,0,33,4,7,6,5,1,1,1,1,33,0,4,5,1,2,2,2,2,33,1,5,6,2,3,3,3,3,33,2,6,7,3,4,4,4,4,33,4,0,3,7,5,5,5,5]
}