Skip navigation

Blender telepítése

A Blender egy ingyenes, nyílt forráskódú, multiplatform animációs és 3D grafikai modellező program. A gyakorlat keretein belül tudásának csak egy nagyon szűk részletét fogjuk használni: összetett 3D modelleket készítünk, textúrázunk és exportálunk a Three.js formátumában.

Letöltés és telepítés

  • A Blender telepítő csomagja elérhető a program hivatalos honlapján: http://www.blender.org. Célszerű a 64-bites verziót választani. A jelenlegi legfrissebb verzió a 2.77a.

Three.js exportáló beüzemelése

A Blender többféle formátumban tudja az adatokat exportálni, alapból sajnos a Three.js natív JSON formátuma nincs ezek között. A Three.js képes más formátumokat is olvasni (pl. Wavefront OBJ-t), de célszerű a saját natív formátumát is elérhetővé tenni a Blender-ből.

Első lépésként másolják át a szükséges fájlokat egy fájlböngészővel.

  • Feltételezzük, hogy a teljes Three.js csomag letöltésre került és a Blender már telepítve van.
  • Másoljuk át a Three.js kicsomagolt anyagból a  utils\exporters\blender\addons\io_three mappát a <BLENDER>\2.77\scripts\addons mappába, ahol a <BLENDER> a Blender telepítési útvonalát jelenti.
  • A másoláshoz rendszergazdai jogosultság szükséges!
  • Figyeljünk arra, hogy ha a későbbiekben új Three.js verzióra térünk át és használunk Blender modelleket, akkor frissítsük a Blender exportálót is és a kompatibilitási problémák elkerülése végett az új verzióval újra exportáljuk ki a modelljeinket!

A Blender beállítások között engedélyezni kell a Three.js exportálót, mert alapértelmezésként tiltva van!

  • File / User Preferences.
  • Válasszuk ki az Add-ons panelt a felső listából.
  • A bal oldali Categories listában kattintsunk az Import-Export gombra.
  • Görgessünk a lista vége felé található Three.js Format bejegyzésre és kattintsunk az előtte lévő engedélyező dobozra. A mellette lévő háromszögre kattintva további részleteket láthatunk.
    • A figyelmeztetéstől ne ijedjünk meg, importáló valóban nem tartozik a konverterhez. Ez azt jelenti, hogy nem fogunk tudni Three.js JSON modelleket a Blender-be beolvasni! Ha saját modellt készítünk, mindig őrizzük meg az eredeti, .blend kiterjesztésű Blender fájlokat is!
  • Ne felejtsünk el a Save User Settings gombra kattintani!
  • Ellenőrizük, hogy a File / Export menüben megjelenik-e a Three.js (.json) opció?