Skip navigation

Heads-up Display

Alapok

A pontszám kiírásához először is szükségünk van egy söveges merőze, amire tudunk kiírni. Ehhez megismerkedünk Unity UI vagyis felhasználó felület eszközeivel.

Előismeret

A Unity-ben a felhasználói felületre való kiírás alapja a vászon. Ennek működését akkor a legyeszerűbb megérteni, ha megnézzük a gyakorlatban.

A vászon létrehozásához először is létre kell hozni magát a vásznat. Ezt a hierarchia ablakban tehetjük meg a Jobb klikk -> UI -> Canvas menüpont alatt.

Vászon létrehozása

Ha megvan a vászon, akkor hozzá tudjuk adni a szöveges mezőt, amire írhatunk. Ehhez a Hierarchia ablakban az egér jobb gombjával rá kell kattintanunk a "Canvas" objertumra, és a megfelelő menüben hozzáadni a "Text" vagyis szöveg típusú objektumot.

Szöveges elem hozzáadása

Ezen a ponton úgy tűnik, hogy nem változott semmi a képernyőn. Pedig a váaszon és a szöveg megjelenik, csak a szerkesztő ablakban nem látjuk. Ahhoz hog előhozzuk a vásznat duplán rá kell kattunktanunk a Hierarchia ablakban. Ekkor a képernyőről eltűnik a játéktér, és egy nagy fehér négyzet keretét kell látnunk középen.

Canvas és elemei

Mit láthatunk ilyenkor? Somkindent egyszerre.

  • A fehér négyzet bal alsó sarkán láthatunk valami kis maszatot. Az a játléktér. Ezzel nem kell foglalkoznunk, mithat ott sem lenne. A vászon működése szerint a rajta elhelyezett dolgokat a Unity a kamera képére utólag teszi rá. Tehát a játéktér és a vászon egymástól teljesen függetlenek!!! Nem kell megrpóbálni öket méretben egyeztetni, hanem a vászon tartalmát önmagában kell összerakni!
  • A vászon közepén láthatunk egy kis objektumot. Ez kezdetben fekete és az van kiírva rá, hogy "New Text". Ez a szöveges mezőnk. Ha kkiválasztjuk be tudjuk állítani a tulajdonságait, mint a szín, betűméret, és tartalom.
    • Itt viszont az a fontos, hogy ha nagy betűméretet túl nagyra állítjuk, akkor eltűnhet a szöveg. A Unity alapvetően úgy máködik, hogy a szövegnek vagy egy kerete. A keretből kilógó része szövegnek egyáltalán nem látszik tehát ha nagyobb sszöveget akarunk, akkor nagyobra kell méreteznia  keretet is.

Ha már a szövegdoboznál tartunk érdemes beszélni a horgyonpontról. A képernyőn meg lehet adni egy pontot, amihez viszonyítva elhelyezhetjük a szövegdobozunkat. Ezt nevezzük horgonynak (angolul anchor). Nálam ez a bal felső sarokba került, amit az Inspector-ból lehetett beállítani.

Horgonypont

A horgony működését otthon lehet póbálgatni. Érdemes átbáltani "Game" azaz játék nézetbe és megnézni, hogy a képernyő átméretezésekor mi történik, ha változtatjuka  képrenyő méreteit.

Apropó játék nézet. Ha ezen a ponton átváltunk a játék nézetébe akkor egyszere láthatjuk a játékteret, és a canvas tartalmát.

Játék nézet Canvas-el

Az utolsó dolog amit itt tenni fogunk, hogy egy kicsit előkészítjük a pontszámot kezelő script-et. A sszöveges mező címkéjét (tag-jét) állítsuk be egy újonnan létrehozott "Score" címkére.

Címke megadása