Skip navigation

Animációk összeállítása

Áttekintés

Az animációk mindig egy-egy objektumohoz tartozó kép/mozgássorozatok/funkció -sorozatok. Az animációkat Unity-ben úgy kell élkézelni, hogy az idő teltével a kiválasztott objektum bármely tulajdonságát tudjuk változtatni. A változtatáshoz csak be kell állítanunk, hogy mi változzon meg az objektumon, és a keretrendszer automatikusan kezeli a módosításokat.

A játékos esetbén a futás például lehet az, hogy időről időre lecseréljük a játékos képét. A képek váltakozása pedig olyan érzetet kelt majd, mintha a játékos futna.

Animátor objektumok

Az animációk létrehozásához és kezeléséhez először hozzá kell adni egy Animátor (Animator) komponenst a kiválaszott objektumhoz.

Animátor objektum létrehozása

Ha ez megvolt, akkor elő kell keresni az Animációk szerkesztőablakát, amit a Window menü -> Animation -> Animation menüpontokon keresztül tehetünk meg.

Animátor ablak aktiválása

Ezek után az animátor ablakban összeállíthatjuk az animációnkat. Az első feladatunk, hogy létre kell hozni egy animációt. Ezt jalzi is az animátor ablak és kiírja, hogy nincs még szerkeszthető animáció.

Animáció ablak első eleme

Az animáció ablakban a Create gomb segítségeével létre tudunk hozni egy új animációt. Ekkor egy fileszerkesztőben meg adnunk, hogy a létrejövő animáció file hol jöjjön létre.

A létrehozott animációt ezek után el tudjuk kezdeni szerkezszteni. A szerkesztés alapja, hogy meg kell adnin, hogy a az objektumnak mely paramétereit szeretnénk animálni. Animálható paraméter gyakorlatilg a játékobjektumunk, és az összes gyermekének a minden kompönensén az összes paraméter. Amit tehát animálhatunk azok a komponensek paramétereit. Alső lépédben a bal oldalon egy listában hozzá kell adnunk az animációhoz a megfelelő paramétereket.

Esetünkben az animáció az lesz, hogy a karakter képét (a spriterenderer komponens sprite paraméterét) cserélgetjük a futás képkockái között.

Animáció paraméterének megadása

Az animáció végleges beállításához több lehetőségünk is van az egyszerűbb (de korlátozottabb lehetősgéeket adó) módszerektől, az bonyolultabb (de általánosabb) módszerekig.

Képek váltása

A képek animációja egy egszerű feladat. Az animátor objektum jobb oldalán van egy idősáv. Ebben alapértelmezetten egy másodperces időintervallumot látunk. Az időintervallumon a kis rombuszok mutatják az inumáció kulcskockáit. Eztek azok az időpillanatok, amikor az objektumon valamit módosítani kell. A feladatunk annyi, hogy az idősáv megfelelő pontjaire rá kell húzni a project ablakból a megfelelő képet.

(Ebben az esetben nagy segítség lehet, hogy a Unity ablakai átrendezhetőek. Célszerű a Project ablakot az animációs ablak mellett elhelyezni.)

Animáció képkockáinak összeállítása

A fenti példán a Ninja karakter futásának képkockáit tettem egymástól egyenlő időközökre. Azt is észre kell venni, hogy az első képkocka az utolsó helyre is be van téve. Ez azt fogja eredményezni, hogy a Unity egy másodpercen belül 10-szer le fogja cserélni a játékos képét és összeáll egy animáció.

Az animációt meg is lehet nézni az animáció ablak bal felső részében látható lejátszás gombbal.

Mivel egy karakterjez általában több animáció is tartozik ezért nekünk is lehetőségünk van újabb animációk létrehozására. Ezt megint csak az animáció ablak bal felső részében található menüvel tudjuk megtenni ("Create New Clip" menüpont).

Új animáció létrehozása

Tetszőleges animáció készeítése

A Unity-ben lehet tetszőleges animációkat is készíteni. Ennek módja a korábbiakhoz hasonlóan a kulcs kockákhoz kapcsolódik.

Ilyenkor csak két dolgot kell tennünk előkészült-ként:

  • Az animator ablak bal felső sarkában megnyomjuk a felvétel (kis piros kör) kombot.
  • Az idősávon arra az időpillanatra kattintunk ahol az új paramétert meg akarjuk adni. A függőleges fehér vonal jelzi a kiválasztott időpillanatot.

Animáci kulcskockája felvételi módban

Ezzel az animációt áttesszük "felvételi üzemmódba". Ha most bármilyen módosítást (forgatás, sprite váltás, pozíció áthelyzés, átméretezés, stb.) végzünk az objektumon, akkor az adott állapotot a Unity rögzíti kiválasztott időpillanathoz. Ezt több időpillanattal is megtehetjük, és az animáció abból fog állni, hogy az objektum kinézetét a Unity az állapotiok között módosítja.