14. gyakorlat
Csőamőba verseny extra pontokért. A részletes leírás itt található. Részvétel nem kötelező.13. gyakorlat
- 5. teszt a Moodle-ban.
- PHP + Flash: A Sobics játék internetes toplistás változata (forrás). A szerver oldalon futó PHP script. Fogalmak: LoadVars, load esemeny, send(), load(), sendAndLoad().
- Hallgatói véleményezés
12. gyakorlat
- Az önállóan elkészítendő beadandó feladat beadási határideje május 2. (vasárnap) éjfél (23:59:59) !
Néhány módszer az fla fájl méretének csökkentésére:- Távolítsuk el a library-ból a felesleges/nem használt elemeket. Főleg a hangokra és képekre vonatkozik.
- File - Save as... Nem csak új nevet ad a fájlnak, hanem végrehajt bizonyos optimalizálásokat is. Ha csak síma Save-et használunk, az csak a változásokat fogja az előző mentés végére írni, tehát még törlések esetén is hosszabb(!) lesz a fájl.
- File - Save and Compact: restruktúrálja és optimalizálja a fájlt, eltávolítja az undo buffert. Jelentősen kisebb lesz az fla mérete.
- A háttérzenét válasszuk rövidre (30-60 mp tökéletesen elegendő).
- A háttérzene betölthető külső fájlból is a loadSound() függvénnyel. Ekkor érdemes a tömörített mp3 formátumot használni a zenére.
- Ha használunk raszteres háttérképet, akkor importálás előtt skálázzuk alacsony felbontásúra. A mozi méreteit lehet alapul venni.
Az swf fájl méretét a File - Publish Settings... menüpontban Flash "fülében" lehet szabályozni.
-
Gravitat: A Gravitat játék. Az egyszerűsített verzió nem tartalmaz pontozást. A teljes verzió forrása. A játék ötlete: a téglákat egy tabla nevű egyébként teljesen üres MovieClip gyermekeiként hozzuk létre. A tábla elforgatásakor egyben a rajta levő téglák is elfordulnak.
- Hexagon: Stadler Tamás Hexagonja és a forrása.
- Versenyfelhívás: a verseny részletes leírása.
Ha különleges betűtípust használunk a Dinamikus szövegdobozokban, akkor azokat érdemes beágyazni az swf-be (Tulajdonság-panel - "Embed..." gomb) Ezzel növekszik ugyan az swf mérete (kb 2-300KB-al), de láthatóak lesznek a szövegek minden kliensen.
11. gyakorlat
- 4. teszt a Moodle-ban.
-
Four in a row: A Four in a row (Csőamőba) játék célja négy azonos színű zsetont egy sorba összegyűjteni (Forrás). A MovieClip osztály rajzoló függvényei:
-
Quix: A Quix játék. (Forrás) Útkeresés AS2.0-ban. A mozgó elemet időről-időre meghívódó callback függvény teszi mindig az útvonal következő pozíciójára.
Hogyan lehet gyorsítani/lassítani a mozgó elemet?
Milyen következményei lennének, ha az útvonalkeresésnél a listát nem FIFO hanem LIFO módon kezelnénk?
Mit kellene módosítani, ha hatszögrácson akarnánk játszani a játékot? - Debuggolás
10. gyakorlat
- A bírón elérhető a kurzus, lehet feltölteni a megoldasokat!
-
Filterek: Filters panel, Tween + filter (Forrás).
Filterek ActionScriptben: DropShadowFilter, BlurFilter, GlowFilter, BevelFilter. -
Carp: A Carp játék filteres változata. (Forrás
). Fogalmak: startDrag(), stopDrag(), onMouseWheel().
-
Symjong: A Symjong játék. (Forrás). Fogalmak: Sound.loadSound(url, isStreaming), onSoundComplete esemény, ColorMatrixFilter, setInterval(f, interval, p1, ... pn):id, setTimeout(f, delay, p1, ... pn):id
-
Segítség a kötprogihoz: Szomszédság hatszögrácson. A hatszögrács pályát úgy tekintjük mintha nészögrács lenne, csak minden páratlan sort eltolva jelenítünk meg.
Egy elem szomszédai a következők: a felette és alatta levő 2-2 elem + páros sorok esetében az átlósan elötte, páratlan sorok esetében az átlósan utána levő 2 elem.
(példa forrása)
9. gyakorlat
-
Sobics: A Sobics játék. (Forrás: lokális toplistával, internetes toplistával) Az eredetire rá lehet keresni a gugliban.
A játék elején kirakjuk a tégákat a megfelelő rácspontokra, és onnantól kezdve azok nem mozdulnak el a helyükről. A különböző színek és effektek eléréséhez más-más képkockájukat mutatják. -
Crash Down: A Crash Down játék. (Forrás).
A játék a tabla tömbben tartja nyilván, hogy melyik MC van egy adott pozíción. Amikor egy golyónak el kell mozdulnia a helyéről, akkor gondoskodunk hogy a tabla tömbben és a képernyőn is megváltoztassa a helyét. Fogalmak: Tween(), MotionFinished esemény, Easing kategóriák (Strong, Back, Elastic, Regular, Bounce, None), easing típusok (easeIn, easeOut, easeInOut). Az alábbi példa forrása. - Házi feladatok: a)Mozgassunk egy MovieClip-et átlósan a képernyőn. b) Először vizszintesen, aztan függőlegesen c) Csigavonalban.
-
45: A Fourtyfive játék (forrás) Fogalmak: duplicateMovieClip, swapDepths
8. gyakorlat
- 3. teszt a Moodle-ban.
-
Almaszedő játék: Az Almaszedő játék. (Forrás). Fogalmak: enterFrame esemeny, listenerek, Key és Mouse objektum, billentyűzet kezelése, hitTest() A "listener" koncepció: A Key osztály egy listát őriz, hogy mely objektumokat kell értesíteni az események bekövetkeztéről. A listára a Key.addListener()-el lehet felíratkozni, ill. a Key.removeListener()-el lehet leíratkozni.
var listener:Object = new Object(); listener.onKeyDown = function() { //eseménykezelés }; Key.addListener(listener);
hitTest(x:Number, y:Number, [shapeFlag:Boolean]):Boolean: A 3. praméterrel megadható, hogy kiértékelje-e az alakzat körvonalát, vagy csak a befoglaló téglalapot vegye figyelembe.
- Házi feladat: Készítsük el a Galaxy játékot a kiindulási forrásból. Haladó házi feladat: az ellenség is tudjon lőni.
7. gyakorlat
- Smart clip: Készítsünk nyomógombot melynek paraméteréül adható meg a felirata és, hogy hova ugorjon. Kiindulási forrás, kész mozi forrása. Fogalmak: Smart Clip, paraméteres MovieClip, Component Definition ablak.
- Időzítők: 3 módszer az időzítésre: 1) Movie clippel: egy adott hosszúságú MC a végén mindíg meghív egy függvényt. 2) setInterval() függvénnyel. 3) onEnterFrame-ben.
- Toplista: forrás + toplista.txt
- Components ablak elemei: User Interface (Button, Combo Box, List)
- Házi feladat: Tavaszi hóesés ide-oda szállíngózó hópelyhekkel. (forrás) Ötlet: 2 MC egymásba ágyazva. Az egyik jobbra-balra mozgatja a hópihét, a másik fentről-lefelé mozgatja az előzőt.
6. gyakorlat
- 2. teszt a Moodle-ban.
-
Tizenötös játék: Készítsük el a tizenötös játékot! (kiindulási forrás, kész mozi forrása) Fogalmak: attachMovie, removeMovieClip, linkage, tömbök, 2 dimenziós tömbök, asszociatív tömbök, Array osztály, sort(), rendezés saját metódussal, push(), pop(), eval()
- Tizenötös játék mozgó csempékkel: A tizenötös játék mozgó csempés változata. (Forrás)
5. gyakorlat
- Elérhető a beadandó feladatok specifikációja: /pub/multimedia/mm2010 könyvtárból vagy innen.
- 7. lecke: Hangok. Fogalmak: hangok importálása, folyam hang (stream sound) vagy esemény hang (event sound), szinkronizálás képkockával vagy saját idősík, start, stop
- Háttérzene MC: készítsünk háttérzene vezérlő MC-t! (kész mozi forrása) Erőforrások: krakout.mp3 zene, audio.png icon.
-
Céltábla: Készítsük el a céltáblára klikkelős programot!
(kiindulási forrás, kész mozi forrása, gunshot.mp3) Fogalmak: onMouseDown, onMouseUp, linkage: export to ActionScript,
Sound osztály, attachSound(), start(), Math osztaly, random().
Az 1. framen:
var snd:Sound = new Sound(); snd.attachSound("durr"); ct.onMouseDown = function() { snd.start(); }
-
Házi feladat: Készítsünk analóg órát! (Kész mozi forrása)
Írjuk át a programot, hogy ketyegjen is minden másodpercben, illetve délben bimmbammoljon.
Fogalmak: new Date(), mozi átmáretezése, másodpercenkénti képkockák száma (fps)
d = new Date(); mp._rotation = 180 * d.getSeconds() / 30; nagy._rotation = 180 * d.getMinutes() / 30; kis._rotation = 180 * (d.getHours() % 12 ) / 6;
4. gyakorlat
- 1. teszt a Moodle-ban.
- 6. lecke: Animációk. Fogalmak: Képkockák típusai (síma, kulcs, üres), Properties-Tween, Motion tween, guide layer. Transformáció és Szín (Tint, Alpha) Motion Tweennel. Szín és alak változtatása Shape Tweennel, Shape Hint.
- Feladat: Animáljunk betűket! (Forrás)
- Feladat: Összetett animáció.(Forrás) Fogalmak: Csillapítás (easing).
3. gyakorlat
-
5. lecke: Gombok. Fogalmak: nyomógomb típusú szimbólum, up, over, down, hit képkockák.
Kulcsképkocka és beszúrása. Frame és object action, példány elnevezése (Instance Name), gotoAndPlay, gotoAndStop.
Képkocka címkéje (Frame Label), Frame action
g.onPress = function () { gotoAndStop(15); }
-
Házi Feladat: Készítsünk egy mozit a következők szerint: 1. képkocka felirata "Intro",
10. képkocka felirata "Game", 20. képkocka felirata "Game Over". Az 1. képkockán 2 gomb van: az egyikkel a 10-re ugrik és elindítja a lejátszást,
a másikkal a 20-ra ugrik és megáll. A 10. képkockán nincsen gomb. A 20. képkockán 1 gomb van, amivel vissza lehet ugrani az 1. képkockára.
2. gyakorlat
- 1. lecke: Rajzolás.
- 2. lecke: Szimbólumok Fogalmak: szimbólumok típusai, Új szimbólum létrehozása, library, szimbólum példány, transzformációk, tint.
- 3. lecke: Rétegek.
- 4. lecke: Szövegek. Fogalmak: Egy soros, több soros szövegdobozok, statikus, dinamikus input, break apart.
1. gyakorlat
- Követelmények ismertetése.
- Moodle bemutatása. "Multimédia 2010" c. kurzus felvételéhez szükséges beíratkozási kód: mm. Próba teszt kitöltése.
- 1. lecke: Rajzolás
Kurzus követelményei
A teljesítmény értékelése négy részteljesítésből tevődik össze az alábbiak szerint.-
Rendszeres számonkérés a gyakorlatokon: (20%)
- kb. minden második héten, a gyakorlatok elején, teszt a Moodle rendszerben.
- A tesztek várható időpontja: feb. 22-28, márc. 8-14, márc. 22-28, ápr. 19-25, máj. 3-9
- Összesen 5 teszt várható, mindegyiken 8 kérdéssel a gyakorlat és az előadás(!) addig elhangzott anyagából.
- A teszteken fényképes igazolvánnyal kell megjelenni, kötelező minimum nincsen.
-
Önállóan elkészítendő beadandó feladat: (20%)
- A program feltöltendő a bíró rendszerre május 2. (vasárnap) éjfélig (23:59:59).
- A programmal elérhető pontok legalább felét meg kell szerezni, hogy a gyakorlat érvényes legyen.
- Mivel a program elkészítésére bőséges idő áll rendelkezésre és az értékelési szempontok is előre ismertek, utólagos javításra, pótlásra valamint a határidő kitolására nincs lehetőség.
- A program pontos specifikációja elérhető a /pub/multimedia/mm2010 könyvtárból a kabinetes gépeken vagy innen.
-
Évközi dolgozat (Midterm): (20%)
- A teljes évfolyamnak közösen, március 30-án az előadás idejében és helyén, az addigi elméleti és gyakorlati(!) ismeretanyagból.
- Nincs kötelező minimum, de beleszámít a "vizsgára bocsátható" számításba.
- A dolgozat megírásához fényképes igazolványt kell felmutatni.
-
Vizsga (Kollokvium): (40%)
- Csak akkor vizsgázhat a hallgató, ha megszerezte a szorgalmi időszakban max. elérhető teljesítés felét (tesztek + az önálló feladat + évközi dolgozat).
- A vizsgán elérhető pontok legalább fele szükséges a vizsga teljesítéséhez. Ha a felénél kevesebb, automatikusan elégtelen a vizsgajegy a többi részteljesítés eredményétől függetlenül.
[ 0%, 50% ) elégtelen (1) [ 50%, 63% ) elégséges (2) [ 63%, 75% ) közepes (3) [ 75%, 88% ) jó (4) [ 88%, 100% ] jeles (5)