Programozási nyelvek tanítása gyakorlat
Levelező tagozat
2024/2025 I. félév
Alapadatok
-
A tantárgy kódjai: ITLA1302ig
-
Kreditérték: 2.
-
Féléves óraszám: 16.
-
A tantárgy típusa és értékelés módja: laboratóriumi gyakorlat, gyakorlati jegy.
-
Tantárgyfelelős:
Dr. Holló Csaba, egyetemi adjunktus,
Szoftverfejlesztés Tanszék.
Tematika
-
A Scratch nyelv és használata
a közoktatásban.
-
További közoktatásban használható
programozási nyelvek.
-
Alapvető programozási fogalmak és
mechanizmusok működése, megvalósításának
és bemutatásának lehetőségei a tárgyalt
programozási nyelvekben.
-
A programozás tanításának szakmódszertani kérdései.
Ajánlott irodalom
- Scratch
- LOGO
-
Imagine Logo
-
Imagine Logo ELTE
-
BDG algoritmus szakkör: Logo
-
LOGO OszTV
-
FMSLogo
-
Logo Workshop Homepage
-
Logo Programming - Wikibooks
-
David Hall:
The ICT Handbook for Primary Teachers
A Guide for Students and Professionals -
-
A Logo nyelv
-
A LOGO programozási nyelv
-
LOGO programozási nyelv - Wikipédia
-
Kovács Bálint: Logo programozás
-
Csiba László: A kopoperatív tanulás
lehetőségei a LOGO programozási
nyelvben, szakdolgozat,
Debreceni Egyetem, 2007.
-
Lakó Viktória: LibreLogo
E-közigazgatási Szabad Szoftver
Kompetencia Központ oktatási segédanyag
-
LibreLogo.org
-
Mészáros Tamásné: Logo világ,
Tankönyvkiadó, Budapest, 1998
-
Turcsányiné Szabó Márta, Zsakó László:
Comenius Logo gyakorlatok, Kossuth Kiadó, Budapest, 1997
-
Szentpéteriné Király Tünde: Comenius Logo - Teknőcgrafika,
Kossuth Kiadó, Budapest, 1999
-
Abonyi-Tóth Andor, Holler János, Rozgonyi-Borus Ferenc:
Képzeld el! Imagine - teknőcgrafika, multimédia és játékok,
ABAX Kiadó, 2007
-
Abonyi-Tóth Andor, Holler János, Rozgonyi-Borus Ferenc:
Képzeld el! Imagine - algoritmusok, játékok,
ABAX Kiadó, 2008
-
Brian Harvey: Computer Science Logo Style
- Szakmódszertan, tankönyvek, példatárak, tanmenetek
-
Szlávi Péter, Zsakó László:
Informatika oktatása
-
Digitális kultúra tanykönyvek (hagyományos)
- Digitális kultúra 3. osztályos tankönyv:
PDF,
Okostankönyv
- Digitális kultúra 4. osztályos tankönyv:
PDF,
Okostankönyv
- Digitális kultúra 5. osztályos tankönyv:
PDF,
Okostankönyv
- Digitális kultúra 6. osztályos tankönyv:
PDF,
Okostankönyv
- Digitális kultúra 7. osztályos tankönyv:
PDF,
Okostankönyv
- Digitális kultúra 8. osztályos tankönyv:
PDF,
Okostankönyv
- Digitális kultúra 9. osztályos tankönyv:
PDF,
Okostankönyv
- Digitális kultúra 10. osztályos tankönyv:
PDF,
Okostankönyv
- Digitális kultúra 11. osztályos tankönyv:
PDF,
Okostankönyv
- Digitális kultúra 9-12:
Okosgyűjtemény,
- Digitális kultúra 11-12:
Okosgyűjtemény - emelt szint,
- Informatika 5. SNI tankönyv:
Okostankönyv
- Főző Attila: Informatika tankönyv 4. - 8 osztály:
PDF
- Lakosné Makár Erika, Rajk Ágnes, Regele György, Ridzi Gizella:
Informatika 6., 2018
- Lakosné Makár Erika, Rajk Ágnes, Regele György, Ridzi Gizella:
Informatika 7., 2018
- Lakosné Makár Erika, Rajk Ágnes, Regele György, Ridzi Gizella:
Informatika 8., 2018
- Rozgonyi-Borus Ferenc,
Dr. Kokas Károly:
Informatika középiskolásoknak,
Mozaik Kiadó, Szeged, 2005.
- Rozgonyi-Borus Ferenc:
Példatár, informatika, 9-12,
Mozaik Kiadó, Szeged, 2004.
- Reményi Zoltán, Siegler Gábor,
Szalayné Tahy Zsuzsanna:
Érettségire felkészítő feladatgyűjtemény -
Informatika,
Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2004.
- Bíró Zsolt, Csúri Péter, Fodor Zsolt:
10 próbaérettségi infornatikából,
középszint, írásbeli,
Maxim Kiadó, Szeged, 2006.
- Holczer József:
Informatika szóbeli érettségi
közép- és emelt szinten,
Jedlik Oktatási Stúdió, Budapest, 2008.
- Holczer József:
Informatika gyakorlati érettségi
közép- és emelt szinten,
Jedlik Oktatási Stúdió, Budapest, 2011.
- Dorozsmai Károly:
60 tétel informaikából,
középszint - szóbeli,
Maxim Kiadó, Szeged, 2008.
- Benke Gabriella:
Színes érettségi feladatsorok informatikából,
középszint - gyakorlati,
Maxim Kiadó, Szeged, 2009.
- Jónás Katalin, Juhász Tibor,
Kévés Rita, Siegler Gábor,
Tóth Tamás, Végh András:
Informatika feladatgyűjtemény 9-10,
Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2008.
- Dr. Dancsó Tünde - Korom Pál:
Informatika 9-10,
Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó,
Budapest, 2013.
- Korom Pál:
Informatika 9. tanmenet (docx)
Dr. Dancsó Tünde, Korom Pál:
Informatika 9-10. tankönyvéhez
- Korom Pál:
Informatika 10. tanmenet (docx)
Dr. Dancsó Tünde, Korom Pál:
Informatika 9-10. tankönyvéhez
- Szabó Márk:
Informatika tételek: Emelt szintű érettségi
témakörök vázlatai, 2016:
GoogleBooks,
pdf.
A foglalkozásokon való részvétel követelményei
és a távolmaradás pótlásának lehetősége
-
A gyakorlatok online formában lesznek
megtartva a kurzus CooSpace színterében
kihirdetett módon.
-
A részvétel az utolsó alkalommal
(2024. 12. 06. P. 14 - 17)
projektbemutatás és védés céljából kötelező,
a többi alkalommal csak ajánlott, azonban a
kontaktórákon elhangzottakat ismerteknek tekintjük
és a hallgató semmilyen célból nem hivatkozhat
arra, hogy hiányzása következtében ezekről nem
szerzett tudomást.
Igazolás nem szükséges, pótlás nem lehetséges.
A félévközi ellenőrzések
(beszámolók, zárthelyik) száma,
témaköre és időpontja, pótlásuk
és javításuk lehetősége
-
A korábbi (előző félévekben kifejtett) gyakorlati teljesítmény
nem vehető figyelembe, ezért az aktuális félév gyakorlati
kötelezettségeinek teljesítése alól sem mentesít.
-
Az utolsó alkalmon való részvételre és a projekt
bemutatásra kapható legfeljebb 10 pont.
-
A gyakorlathoz kapcsolódóan beadandó egy projekt munka.
-
Elérhető a projektben 90 pont.
-
A projekt követelményeinek közzététele és
a projekt beadása a CooSpace rendszerben
történik.
-
A projektben tilos a gyakorlatvezető engedélye
nélkül más programrészletek, programok
felhasználása.
-
A projekt beadási határideje
2024. november 17. vasárnap 23 óra 55 perc.
-
A határidőig beadott projekt javítása egy
alkalommal, a gyakorlatvezető értékelését
követő egy héten belül lehetséges.
A javítást is a CooSpace-ben kell beadni.
-
A határidőig be nem adott projekt
javítási lehetőség nélkül beadható,
2024. november 24. vasárnap 23 óra 55 percig.
-
A projektet az utolsó gyakorlaton
(2024. 12. 06. P. 14 - 17), be kell mutatni és
meg kell védeni. Ennek hiányában a projekt
elfogadása és pontszáma érvénytelen!
-
A hallgató köteles a projektvédésre az
alábbiaknak megfelelően felkészülni.
A védés során a gyakorlatvezető a projekt
hallgató által késztített részeiből kérdéseket
tehet fel, illetve ezeknek olyan módosításait
kérheti, melyekhez szükséges ismeretekkel
azok teljes mértékű megértéséhez és
elkészítéséhez a hallgatóknak rendelkeznie
kellett és kell.
Amennyiben a védés során kiderül, hogy
a hallgató a projekt állítólagosan általa
készített valamely részét nem teljes
mértékben ismeri és érti, ez annak
bizonyítékául szolgál, hogy azt
nem (teljes egészében) a hallgató készítette,
akkor a projektre kapott jegy tetszőleges
mértékben csökkenthető, indokolt esetben
a hallgató ellen etikai eljárás indítható.
A kurzus teljesítésének feltétele
-
A projektmunkában
legalább 60 pont elérése.
Az osztályzat kialakításának módja
-
Az osztályzat kiszámítása az összegyűjtött
pontok függvényében:
-
0-59 pont: elégtelen (1),
-
60-69 pont: elégséges (2),
-
70-79 pont: közepes (3),
-
80-89 pont: jó (4),
-
90-100 pont: jeles (5).
Az elégtelen gyakorlati jegy javítása
-
A TVSz értelmében az elégtelen gyakorlati jegy javítása érdekében
a projekt a vizsgaidőszakban 2025. január 5-ig
beadható, elfogadása esetén azt az oktató
által kijelölt két időpont valamelyikében meg is kell védeni.
További tudnivalók
-
A számonkéréseken a hallgató köteles személyazonosságát
igazolni. Amennyiben a diákigazolványban található fénykép
alapján nem azonosítható egyértelműen, úgy köteles más
érvényes fényképes igazolvánnyal is azonosítani magát.
Kapcsolat
-
Közérdekű kérdéseket és információkat a CooSpace színtér fórumaiba lehet írni.
-
Az előadónak szánt privát írásbeli megkeresések
a kurzus CooSpace színterében az
Privát kérdés, visszajelzés az oktatónak felületen küldendők,
csak ezekre garantált a válasz.
-
Az előadóval személyes megbeszélés
egyeztetett időpontban,
esetleg óratartás után lehetséges.