Kötelező programok



Fontos:

Ajánlott témaötletek:

  1. Átdarabolós játékok generálása és/vagy megoldása. (Néhány példa a játékra az ARCHIMEDES újság honlapjáról)
    Ugyanez 3D-ben: a darabok, a doboz, a kezdeti elrendezés és a feladat.
  2. Napóleon csillaga: a képen látható gráf csúcsaira kell 9 érmét elhelyezni 9 lépésben úgy hogy egy lépésben mindig kiválasztjuk a gráf valamelyik érme nélküli csúcsát, abból valamelyik fekete egyenes mentén elindulunk, és a harmadikként érintett csúcsra lerakunk egy érmét. Pl. első lépésben a-ból indulva g-re letehetünk egy érmét. (Egy teljes megoldás: a-g; i-a; c-i; f-c; e-f; h-e; b-h; j-b; d-j)
    Feladat: Napóleon csillaga általánosítása, és annak megoldása(i). (Pl. gráfok valamely fix Euler vonala mentén haladhatunk, ...)
  3. Adott K pozitív egész, és egy N-szer M-es táblázat kitöltve az 1, . . . , K számokkal. Feladat: fedjük le a táblázatot minél kevesebb téglalappal úgy, hogy egy-egy téglalap alatt csak egyféle érték legyen!
  4. Adott X, K illetve S1, . . . , SK pozitív egészek esetén melyik az az X-nél nem kisebb legkisebb egész, amely előállítható S1, . . . , SK nemnegatív egész kombinációjaként? (Avagy másként: ha adott S1, . . . , SK címletű bankjegyek (mind pozitív egész) felhasználásával kell egy X (pozitív egész) értékű árut megvennünk, ám a boltban nem tudnak visszaadni, hogyan tudjuk ezt a legkisebb ráfizetéssel megtenni?)
  5. Horn formula gráfjának előállítása [Hammer, Kogan: Essential and Redundant Rules in Horn Knowledge Bases]
  6. Listában megadott számok közé aritmetikai műveletek és relációjelek behelyezésével igaz egyenlőségek/egyenlőtlenségek legenerálása.
  7. Amőba: inputként adott állás és egy K konstans esetén tud-e X mindenképpen nyerni K lépésben, bármit csinál is O? [30 pontért: a játék 5*5-ös táblán folyik, a nyeréshez elég 4-et kirakni]
    Matt K lépésben 2N*2N-es pályán: adott N, K (kicsi számok) és egy állás (kevés bábuval); tud-e fehér feketének mattot adni K lépésben, bármit is csinál fekete? (Elég, ha esetleg csak 3-4 bábutípust tud kezelni a program)

  8. Ládapakolás: adott téglalap alakú ládába beleférnek-e az adott téglalalap alakú csomagok? (Csak egész értékek, nincs forgatás)
  9. Tetris: látjuk az összes elemet előre (N db) és ismerjük a (fix) sorrendjüket is. Keressük meg az összes optimális stratégiát! (forgatás és mozgatás, eltűnő sorok, . . . ) [30 pontért: az összes megoldást, amivel nem megyünk 8 sor fölé]
  10. Egy N hosszú, {1, 2, . . . , K} feletti sorozat összes olyan részsorozatának megkeresése, mely számtani sorozatot alkot, és amely maximális hosszúságú (azaz nincs másik olyan, ez előbbieknek eleget tevő sorozat, melynek ez részsorozata lenne). Pl: ha az input [1,3,2,3,2,2,1,4,5], akkor [1,2,3,4,5] kilistázandó, [1,3,5] viszont nem. [30 pontért: maximalitástól el lehet tekinteni]
  11. Egy F1 és egy F2, inputként megadott, x1, x2, ..., xn változóhalmaz feletti logikai formula esetén kilistázni, hogy F1 mely részformulája F2 mely részformulájával ekvivalens (ekvivalensek = ugyanazt a függvényt határozzák meg ) [30 pontért: két formula különbözőségi halmazának megkeresése: mely értékadásokra adnak vissza különböző értéket]
  12. Input: egy logikai formula. Feladat: megvizsgálni, hogy minimálisan hány változó értékét kell rögzíteni ahhoz, hogy a maradék formula érvényes (azaz tautológia) legyen, továbbá kiiratni az összes ilyen megoldást. [30 pontért: ]
  13. Gráf összes maximális klikkjének kilistázása. Klikk: a gráf valamely teljes gráffal izomorf részgráfja. Maximális klikk: nem része a gráf más klikkjének. [30 pontért: maximalitástól el lehet tekinteni]
  14. Maximális izomorf részgráfok: adott G illetve G' gráfok, keressük ezek azon H illetve H' (indukált) részgráfjait, melyek izomorfak egymással, és maximálisak az ilyenek közt a tartalmazásra nézve. [30 pontért: maximalitástól el lehet tekinteni]
  15. Input: G gráf és K pozitív egész. Feladat: G összes, lényegileg különböző K-színezésének kiiratása, ahol két színezés lényegileg különböző, ha a csúcsoknak ugyanazon osztályozását határozzák meg. [30 pontért: a 'lényegileg különböző' feltételtől el lehet tekinteni]
  16. Input: K darab D-dimenziós vektor. Output: az összes független részhalmaza, mely tartalmazásra nézve maximális. [30 pontért: ]
  17. Bűvös négyzetek. Teljesen üres táblázat kitöltése, nem üres tábla kiegészítése. Kis négyzetkre lefuttatható legyen.
  18. n×n-es négyzettáblák speciális fedései speciális dominókkal. Pl. szimmetrikus fedések n=4 esetén 2×1-es dominóval,  . . .
  19. Számokkal feltöltött táblák speciális bejárásai. Pl. bal alsó mezőből jussunk el a jobb felsőbe (bástyával, lóval,  . . .) úgy, hogy az érintett mezőkön lévő számok összege minimális legyen.
  20. Sudoku játék: az N×N-es tábla fel van osztva n darab, egyenként n mezőből álló diszjunkt régióra; a feladat megcímkézni  a mezőket az 1, 2, ..., N számokkal úgy, hogy minden sorban, minden oszlopban és minden régióban minden egyes szám szerepeljen (egyszer).
    Input: N, a tábla felbontása, valamint egy megkezdett címkézés.
    Output: az összes olyan jó címkézés, ami a megkezdettet terjeszti ki.
    [30 pontért: inputként csak N-et és a tábla felbontást kapjuk, és elég csak egy címkézést megtalálni]
  21. Adott n és N=2n esetén egy X1, ..., XN sorozat N hosszú Skolem-sorozat, ha teljesül, hogy minden 1≤ i ≤ N esetén
    1. az i pontosan kétszer fordul elő a sorozatban, és
    2. a két előfordulási hely távolsága pontosan i.
    (Pl. n=5 esetén egy ilyen sorozat a 2,3,2,5,3,4,1,1,5,4).
    Input: n.
    Output: az összes 2n hosszú Skolem-sorozat.



Nem ajánlott témaötletek:

  1. Fakezelés, fák bonyolultabb átalakítása. Pl. két döntési fa ekvivalenciájának eldöntése (a feladat hatékony megoldásához szükséges algoritmus kérhető).
  2. DNF vagy döntési fa formájában megadott Boole-függvény prímimplikánsainak felsorolása.
  3. Elemző program egyszerű programozási nyelvre(begin, end, egyszerű értékadások). Interpreter/compiler.
  4. Kombinatorikus játékok. Pl. 
    1. Nimm,
    2. amőba, 
    3. . . .
  5. Polinomaritmetika: összeadás, kivonás, szorzás, maradékos osztás,  stb
  6. Deriválás: elemi függvények illetve összetett függvények deriváltjai. Esetleg többváltozós függvények parciális deriválásai.
  7. MÁV-Elvira program. Kis adatbázis készítése, különböző kérdések megválaszolása: két hely között milyen útvonalak vannak, melyik a legolcsóbb legfeljebb két átszállással,  . . .
  8. Ítéletkalkulus megvalósítása (=, \=, /\, \/, \+ használata) , egyszerű normálformák, változók mely értékére igaz egy adott formula,  adott formula Horn-formula-e,  . . .
  9. Automaták, nyelvtanok, Turing-gépek. 
    1. Reguláris kifejezés által generált nyelvnek eleme-e egy adott szó,
    2. nyelvtanok különböző normálalakokra hozása (Chomsky-, Greibach-,  . . . ), 
    3. adott nyelvtan környezetfüggetlen-e LL(1)-e, LL(2)-e,  . . .
    4.   . . .
  10. Gráfalgoritmusok:
    1. minimális feszítőfa súlyozott gráfban, 
    2. színezések, 
    3. . . . 
  11. Mátrixaritmetika (összeadás, kivonás, szorzás, invertálás, determináns,  . . . ).
  12. Labirintus játék.
  13. Kifejezések egyszerűsítése.
  14. Természetes nyelvi adatbázisokra statisztikák készítése. Pl. fák mélységeinek maximuma, szögpontok átlaga, hány főnévi szerkezet, melyek az n szóból állók,  . . . (adatbázis illetve plusz segítség kérhető)
  15. Maximális folyam kiszámítása (Ford-Fulkerson algoritmus).
  16. Numerikus módszerek.







Eddigi választások

(V: választotta, E: elküldte, B: bemutatta)


Ugyanazt a témát egy csoporton belül legfeljebb hárman választhatják.




  Hétfő 08:00-08:50 (I802g-1)   


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
más
CO







B














DB












B









GyA
















B





HG






















HD





V
















JP





B
















KP 1









B












KP 2
















B















B












MP









B












MBS












B









RR







B














SS



B


















SzJ







B














TE














B







TóD



B


















ZOA





B



















  Hétfő 09:00-09:50 (I802g-2)


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
más
AP



















B


BT
















B





CsÁ









B












DT


B



















FI


















B



FZs

B




















HM



















B


HI





B


























B












ISz



















B


LG







B














LR







B














NO





















B: mx kat/gen
RA









B












SzM







B














SzRJ


B



















SzKG






















TaD





B
















UC





B
















UT












V