Vissza a honlaphoz.
A színvonal megítélése elsõsorban a Doktori Szabályzatban is elõírt 5 kiemelt tudományos publikáción alapul. Publikáción a szakmában lektoráltnak, publikáltnak tekintett alkotást értünk, amelybõl megismerhetõek a benne foglalt új tudományos eredmények; tipikusan megjelent vagy közlésre elfogadott könyv vagy cikk, algoritmus, programcsomag vagy gyakorlati alkalmazás. Amennyiben nem (vagy még nem) ténylegesen megjelent közleményrõl van szó, a megfelelõ igazolást, elfogadható nyilatkozatot kérjük mellékelni.
Kérjük, hogy saját maga is értékeljen - legfeljebb 3 oldalnyi terjedelemben - néhány, az 5 kiemelt publikációban megfogalmazott eredményt: a lényegüket kimondva, elhelyezve az adott tudományterületen (elõzményei, jelentõsége, hatása), utalva a probléma és a módszer nehézségére, stb.A publikációs lista is csak a fenti értelemben vett publikációkat tartalmazza, a megfelelõ igazolásokat szintén mellékelve.
A Bizottság súlyt helyez arra, hogy legyenek közöttük rangos, széles olvasótáborral rendelkezõ, nemzetközi folyóiratokban megjelentek is, - az értékelhetõség szempontjából - elõnyben részesítve az önállóakat a közös dolgozatokkal szemben.Ezek megítélése - sok más tényezõ mellett - részben a hivatkozási listán alapul. A lista csak mindenki által már hozzáférhetõ publikációkat tartalmazhat, tehát közlésre elfogadott dolgozatot még nem. Ne tartalmazzon önhivatkozásokat, még társszerzõ önhivatkozásait sem, azaz például, ha közös cikket idéz a szóban forgó cikk társszerzõje. Derüljön ki a listából, hogy az egyes tételek mely publikációját (publikációit) idézik.
Minimumkövetelmény, hogy legyen - az
alábbiak szerint számolva - legalább 30
különbözõ hivatkozása és azok
között legalább 10 "minõségi", azaz
olyan, amelyik nemcsak megemlíti a
publikációját, hanem például
továbbfejleszti, tárgyalja, alkalmazza az
eredményét. Kérjük, hogy dokumentálja
is legalább 10-nek e minõségi jellegét
például a pályázatához
mellékelve a hivatkozó publikációkat vagy
azok megfelelõ részét (részeit).
Ezen követelmény teljesítéséhez csak
könyvet, referált nemzetközi folyóiratbeli
cikket, a fenti értelemben publikációnak
minõsülõ algoritmust, programcsomagot, gyakorlati
alkalmazást fogadunk el hivatkozásként.
Multiplicitás nélkül számolunk: egy
hivatkozó publikáció egynek számít
függetlenül attól, hogy hány
publikációját idézi. Nem tekintjük
különbözõnek azt sem, ha egy hivatkozó
szerzõ - pld. a témakört áttekintõ
cikkében - ugyanabban a vonatkozásban pusztán
megismétli korábbi hivatkozását, vagy ha
ugyanazt a gyakorlati alkalmazást több
felhasználó is elvégzi.
A határok elérése egyébként még nem elégséges: minõségi szempontokat, (például ki és hogyan idéz) és más mennyiségi mutatókat, (külföldi hivatkozók száma, sokat idézett eredmények száma, a minimumkövetelmény ellenõrzésénél azonosnak tekintett hivatkozások száma, stb.) is összevetünk. Célszerû hát minél teljesebb listát készíteni, de abban a minimumkövetelmény feltételeit teljesítõ hivatkozások jól különüljenek el.
Végül egy megjegyzés: bár a Doktori Szabályzat megengedi, hogy a pályamû és a kiemelt publikációk között könyv is legyen, egy, nemcsak a szerzõ saját eredményeit tartalmazó könyv elbírálása a bizottságunk és az opponensek munkáját lényegesen megnehezíti.
2000. július
Az
Operációkutatási
Bizottság kiegészítése Informatikai Alkotás Tartalmi Értékelésének Alapelvei Az Osztálynak az MTA doktora tudományos cím megszerzéséért indított eljárásban való közreműködéséről (2004) Az MTA Doktori Tanácsa Az MTA Doktori Szabályzata Az MTA Doktori Szabályzata az Osztályügyrendekről Az Operációkutatási Bizottság forgatókönyve az MTA Doktora címért benyújtott pályázatok véleményezéséhez Forgatókönyv az MTA Doktora címért benyújtott pályázatok nyilvános vitájához |
A matematikai
és az
operációkutatási eredmények
értékeléséről
(az Osztály 2002. december 18-ai ülésén kipróbálásra alkalmasnak ítélte meg) Jóllehet a matematikai és az operációkutatási eredmények jellege egymástól eltérő, a Matematikai Tudományok Osztályán egy Doktori Bizottság működik. Ezért a tudományos eredmények értékeléséhez egységes követelményrendszer kidolgozására van szükség. Az operációkutatáson és az alkalmazott matematikán belül három főbb kutatási terület különböztethető meg: · elméleti kutatások (modell-alkotás, modellek elméleti vizsgálata); · módszertani kutatások (módszerek, módszercsaládok kidolgozása, és elméleti, valamint numerikus vizsgálata, kísérletek); · alkalmazások (modell-alkotás, elméleti modellek bevezetése a gyakorlatban). Megjegyezzük, hogy a területek között lehetnek átfedések. A fenti felosztásból következik, hogy esetünkben több szempont szerint kell mérlegelni, másrészt, mivel a III. Osztályon egy Doktori Bizottság működik, ezért olyan szempontokat és értékelési rendszert kell alapul venni, amely az Osztályhoz tartozó minden kutatási területre érvényes. Javasolt értékelési szempontok 1. A kutatási téma fontossága · elméleti kutatások - mennyire központi a téma; - milyen fontosabb következményei vannak az eredménynek; · módszertani kutatások - a modell, a módszercsalád és/vagy a módszer fontossága; - milyen fontosabb következményei vannak az eredménynek; · alkalmazások és alkotások - az alkalmazási terület fontossága; - milyen fontosabb következményei vannak az eredménynek; 2. Az eredmények eredetisége, mélysége és minősége · elméleti kutatások - az elméleti eredmény minősége; (ugyanolyan módon kell megítélni, mint a matematikai eredményeket); - a módszerekhez kapcsolódó elméleti eredmény minősége; (jellemző eredmény: új és jó tulajdonságokkal rendelkező elméleti algoritmus kidolgozása; jellemző tulajdonságok: konvergencia, konvergenciasebesség, polinomialitás) - az alkalmazásokhoz kapcsolódó elméleti eredmény minősége; (jellemző eredmény: új és jó tulajdonságokkal rendelkező, gyakorlati problémá(k)hoz illeszkedő modell(ek) felépítése; jellemző tulajdonságok: megoldás létezése, megoldások száma, a modellben szereplő matematikai objektumok tulajdonságai; az eredmény minőségének a megítéléséhez lényeges összetevő a gyakorlati probléma fontossága) · módszertani kutatások - új algoritmus vagy algoritmus-család eredetisége, minősége; (jellemző eredmények: számítógépen hatékonyan működő algoritmus kidolgozása, összehasonlító vizsgálatok elvégzéséhez módszertan és/vagy tesztfeladatok kidolgozása; hatékonyság bemutatása: azon a szakterületen belül standardnak számító összehasonlító vizsgálatok) - ismert algoritmus vagy algoritmus-család továbbfejlesztése, hatékonyabbá tétele; (jellemző eredmény: számítógépen hatékonyan működő algoritmus kidolgozása; hatékonyság bemutatása: azon a szakterületen belül standardnak számító összehasonlító vizsgálatok) - algoritmusok megjavítása kísérleti-matematikai eszközökkel; (jellemző eredmény: algoritmus és/vagy tudományos célú szoftver; eredmények bemutatása: a szakterület standard összehasonlító vizsgálatai alapján) - kísérleti-matematikai eszközök kidolgozásának a minősége, (jellemző eredmény: tudományos célú szoftver; az eredmény minőségének megítéléséhez a szoftver vizsgálata is szükséges) · alkalmazások és alkotások - új és fontos alkalmazási terület felfedezése; (jellemző eredmény: ismert modell és/vagy ismert módszer újszerű alkalmazása; minőség megítélése: a gyakorlati probléma fontossága és az alkalmazás színvonala; az alkalmazás színvonalának megítélését segíti: - a gyakorlati modell megoldása teszt adatokkal; - a gyakorlati modell megoldása éles adatokkal; - a gyakorlati modell megoldása üzemszerűen) - ismert alkalmazási területen új és fontos összefüggések felfedezése; (jellemző eredmény: az adott alkalmazási területen új modell és/vagy új módszertan alkalmazásával nyert új és fontos összefüggés; az eredmény minőségének a megítéléséhez figyelembe kell venni a modell és/vagy módszertan újszerűséget, valamint az alkalmazás során nyert összefüggés(ek) jelentőségét). 3. Az eredmények alkalmazhatósága · elméleti kutatások - az alkalmazhatóság széleskörűsége, az alkalmazás(ok) minősége és gyakorlati jelentősége; · módszertani kutatások - az alkalmazhatóság széleskörűsége, az alkalmazás(ok) minősége és gyakorlati jelentősége; · alkalmazások és alkotások - további alkalmazási lehetőségek, azok minősége és gyakorlati jelentősége. Értékelés A tudományos eredmények megjelenési formája tudományos igényű kell hogy legyen, lehetővé téve az eredmény minőségének a megítélését és a reprodukálhatóságát. Az értékeléshez meg kell határozni a fő szempontok súlyait. A fő szempontok szerinti értékeléseknél a minősítések az alábbiak lehetnek, amiket pl. a 0-5 skálán lehet megjeleníteni. 1. A kutatási téma fontossága és 3. Az eredmények alkalmazhatósága · kiemelkedően fontos · fontos · kevéssé fontos · nem fontos 2. Az eredmények eredetisége, mélysége, minősége · kiemelkedő · nagyon jó · átlagos · gyenge Az MTA doktora címért beadott pályázat esetén, a habitusvizsgálat során elvárható, hogy a pályázó tudományos teljesítménye legalább egy fő szempont szerint kiemelkedő legyen, egy másik szerint pedig nagyon jó minősítést kapjon. Vissza a honlaphoz. Informatikai
Alkotás Tartalmi Értékelésének
Alapelvei
(az Osztály 2003. május 28-ai ülésén kipróbálásra alkalmasnak ítélte meg) (A habitusvizsgálatban elsősorban az
öt kiemelt publikáció, a nyilvános
vitán a doktori mű, a doktori értekezés
értékeléséről van szó.)
Közel egyforma súllyal kell értékelni egyfelől a a) hasznosságot, fontosságot, alkalmazhatóságot, másfelől a b) minőséget, mélységet, eredetiséget. Az előbbi érvényes a tisztán elméleti matematikai pályázatokra is, mégha ezek a fogalmak ott mást jelenthetnek is. a) Ebből a szempontból az alkotást a maga teljességében, a tudományos és a gyakorlati vonatkozásait egységben kell tekinteni. b) Ebből a szempontból elsősorban a tudományos jellegű eredményeket kell kiemelni. Az informatikában tudományos jellegű eredménynek minősülnek - az elméleti matematikához sorolható eredmények mellett - a következők: 1. Új számítástechnikai/informatikai módszertan, lényeges formális tartalommal. Jellegzetesen ilyenek a számítástechnikai rendszerek leírására, specifikációjára, a leírás verifikálására alkalmas elméleti keretek, amelyekkel a software engineering foglalkozik. A módszertan alkalmazási területe lehet az információs technológiákon belül és azon kívül is. 2. Új algoritmus. Ez részben az elméleti jellegű eredményekhez tartozik. Az ilyen eredmény értékelhető akkor is, ha mérhető gyakorlati/experimentális értéke is van, mondjuk tekintélyes programrendszer része, kiegészít, vagy kivált kereskedelemben kapható komplex eszközöket, termékként, vagy termékbe épülve is megjelenik, széles alkalmazási kört elégít ki. 3. A számítástudomány/informatika új alkalmazási területének feltárása, kidolgozása, ami újszerű, fontos és hasznos alkalmazási területre vonatkozik, megalapozott megoldással. Ide tartoznak többek között a nagy, speciális funkciójú adatbázisok, az intelligens grafikus felületek, a különféle irodai, üzleti, kulturális és mindennapi életben fontos új rendszerek kifejlesztései. 4. Új, számottevő részben számítástudományi/matematikai hátterű, tartalmú modell kidolgozása. 5. Számítógépes kísérletek, szimuláció: egy alkalmazási terület (jellegzetesen más tudomány) egy problémája kapcsán számítástudományi megoldásokra is lényegesen építő eredmény. 6. Olyan alkotások, amelyek a fentiek közül többféle összetevő együtteseként alkotnak új minőséget. Az Osztály ezeket az alapelveket gyakorlati kipróbálásra alkalmasnak találta. Vissza
a honlaphoz.
AZ MTA III., A MATEMATIKAI
TUDOMÁNYOK OSZTÁLYÁNAK AZ MTA DOKTORA
TUDOMÁNYOS CÍM MEGSZERZÉSÉÉRT
INDÍTOTT ELJÁRÁSBAN VALÓ
KÖZREMŰKÖDÉSÉRŐL Ezt az ügyrendet az MTA-ról szóló 1994. évi XI. törvényével, az MTA Alapszabályával és az MTA Doktori Szabályzattal együtt kell alkalmazni. Eljárási
szabályok 1. A három szakmai bizottság (a továbbiakban: bizottság): a Matematikai Bizottság, az Informatika- és Számítástudományi Bizottság, az Operációkutatási Bizottság, valamint az általuk delegált (állandó és a konkrét pályázatok elbírálására teljes joggal felruházott ideiglenes), az MTA Doktora címmel rendkelkező tagokból álló Doktori Bizottság (a továbbiakban doktori bizottság). A doktori bizottság állandó tagjainak a számszerinti összetételét és a delegálható ideiglenes tagok maximális számát az osztály írja elő. (2) A doktori eljárásban a jelen
ügyrendben külön
meghatározott esetekben saját
hatáskörében jár el az osztály
elnöke, a bizottság elnöke, a doktori bizottság
elnöke
és az elõterjesztõ. 2. (1) A bizottság nevében elnöke nyilatkozhat a bizottság illetékességéről: az osztály elnökének felszólításától számított 15 napon belül állapíthatja meg illetékességét, illetve illetéktelenségét. Illetékes minden olyan bizottság, amelynek elnöke azt (akárcsak részben) annak nyilvánítja. (2) Ha egyik bizottság sem nyilvánul illetékesnek, a Doktori Szabályzat rendelkezései (32. pont (2) bek.) szerint kell eljárni, 15 napos határidővel. 5. A tudományos bizottság feladatai A bizottság ennek az eljárásnak a lefolytatására azonban maga helyett a doktori bizottságot is megbízhatja. (2) A bizottság ideiglenes tagokat delegálhat a doktori bizottságba saját tagjai közül. Ha több bizottság is illetékes, akkor az egyes bizottságok által delegálható tagok számát a bizottságok elnökei és a doktori bizottság elnöke közösen határozzák meg, betartva az osztály előírását az ideiglenes tagok maximális számáról. 6. A tudományos bizottság
eljárása A bizottság
álláspontjának kialakítását
szolgáló ülésen
a bizottság valamennyi tagja részt vesz, azonban csak a
Doktori
Szabályzat 2. pontjának (3) bekezdésében
megjelöltek szavaznak.
A kérelmező szakmai alkalmasságáról 0-1-2-3
fokozatú szavazatokkal –
a rövid értekezés alapján
lefolytatható eljárásról igen-nem
szavazatokkal titkosan foglal állást, majd
állásfoglalását
megindokolja. A szavazás eredménye a
kérelmezõ szakmai
alkalmasságáról abban az esetben pozitív,
ha az ülésen adható
legnagyobb pontszám 2/3-át eléri. Rövid
értekezés alapján akkor
folytatható le az eljárás, ha az igen szavazatok
száma a 2/3-ot
eléri. 7. A doktori bizottság feladata (1) A bizottság után a doktori bizottság is megtárgyalja a pályázatokat. a) Az osztály illetékességi körébe tartozó tudományterületek sajátosságait figyelembe véve, mégis egységes szempontok szerint értékeli a pályázatokat, összefoglalja a különböző véleményeket, és ezzel közvetlenül előkészíti az osztály döntését. b) A doktori eljárás elvi és ügyrendi kérdéseiben javaslatokat terjeszt az osztály elé. (2) A bizottság előterjesztői lesznek a doktori bizottság előterjesztői is. Ettől eltekintve – értelemszerűen - a doktori bizottság is a bizottság eljárási szabályait követi, l. 6. (2)-(11), kiegészítve azzal, hogy az osztálynak küldendő jelentésében javaslatot tesz az osztály előterjesztőinek a személyére is, ügyelve arra, hogy ellentétes vélemények esetén azok mindegyike képviselve legyen. (3) A bizottság és a doktori bizottság eljárásának itt nem szabályozott részleteiről a bizottság és a doktori bizottság egymással összhangban levő és az osztály által jóváhagyandó kiegészítő ügyrendje intézkedik. 8. Az osztály eljárása A bírálóbizottság
indoklással ellátott
állásfoglalását,
a nyilvános vita jegyzõkönyvét, az opponensek
írásos
véleményét, az esetleges
különvéleményeket a doktori
bizottság tagjai is megkapják. Ha bármelyik tag 8
napon belül
kéri, az osztály ülése elõtt a doktori
bizottság is
megtárgyalja az ügyet azzal a céllal, hogy -
különösen
ellentétes véleményeket kiváltó
pályázat esetében - megkönnyítse
az osztály döntését. Ha ilyen
kérés nincs, akkor a bizottság
elnöke jelzi az osztály elnökének, hogy a
bizottságnak
nincs hozzáfűznivalója. ZÁRADÉK Az
ügyrend
kiegészítését az MTA III., Matematikai
Tudományok Osztálya
2004. március 10-ei ülésén
fogadta el. Kivonat a Doktori Tanács 2003.
szeptember 26-i
határozatának 2. mellékletéből az MTA tudományos osztályainak az MTA
doktora tudományos cím
megszerzéséért indított
eljárásban való
közreműködéséről
szóló ügyrendjeiről (Elfogadta a Doktori Tanács 2003.
szeptember 26-án) 4. A Matematikai
és Műszaki Tudományok Osztályának az
Ügyrend 5. pontjára
tett előterjesztését az alábbiak szerint hagyja
jóvá: "A bizottság az;
osztály elnökének kijelölése
alapján jár el. A bizottság a doktori
kérelemben foglaltak
vizsgálatát az iratok hozzá
érkezésétől. (3. pont (3) bek.)
számított 60 napon
belül tartozik lefolytatni, érdemi
állásfoglalását javaslatba foglalni,
és azt
az osztállyal írásban közölni." 7. A Doktori Tanács
felkéri a Matematikai Tudományok Osztályát,
hogy e határozat indoklásának
figyelembevételével
vizsgálja meg ismét az Ügyrendre tett
javaslatának 1. pont (1), 3. pont (1), 4.
pont, 6. pont. (1/a), (1/b) és a 12. pont (1)
bekezdésekre vonatkozó részét,
továbbá döntsön a felterjesztésben
jelzett 9. pont (4) és 12. pont (4) bekezdésekben
megjelöltekről. Egyes elintézési
idők
előírása (5. pont) A tudományos
bizottságoknak
60 nap vizsgálati időtartamot biztosít a
szabályzat. A doktori ügyek
intézésének
időtartama jelentős csökkentést igényel,
ezért nem indokolt a 60 napos határidő
fölemelése. Ennek a szintnek a feszítettebb
munkájával is hozzá kell járulni az
eljárás időtartamának csökkentéséhez. A tudományos
bizottságok (1. pont (1) bekezdés) Az MTA Alapszabálya
és a
DSz. egyaránt nem rendelkezik a tudományos
osztályok önálló doktori tudományos
bizottságáról. Kategorikusan nem zárja ki,
hogy az osztály - doktori eljárásra
specializálódott
- tudományos bizottságot hozhasson létre. A
Doktori Tanács 1995-ben ebből
kiindulva nem kifogásolta a Matematikai Tudományok,
az Orvostudományok és a Kémiai
Tudományok Osztályának
ügyrendjében előírt megoldást. Ezzel szemben
mind az Alapszabályból, mind a DSz-ból
a szakterület specifikus testület eljárása
vezethető le. Ha a doktori ügyek
intézésére létrehozott bizottság a
tudományos szakterületek művelésére
létesített
bizottságok feladatkörét,
hatáskörét nem érinti, az elfogadható.
Abban az
esetben, ha a Doktori Bizottság más tudományos
bizottság feladatkörét,
hatáskörét vonja el, amelyet a szakterület
specifikus tudományos bizottság
akadály nélkül képes lenne gyakorolni, akkor
az hatáskör elvonás; a szakterület
szerint a doktori eljárásban való
részvételre alkalmas bizottság
hatáskörének
elvonása. Ha a követelményeket a tudományos
osztály úgy tudja teljesíteni, hogy
tudományos bizottságai önkéntesen
társulnak egy, a doktori ügyekkel foglalkozó
tudományos bizottságba, melyben
részvételük arányosan biztosított,
akkor ez a
megoldás elfogadható. Ha az önkéntes
társulás feltételeinek meglétét
bármely
tudományos bizottság kifogásolja, és a
tudományos bizottság szakmai összetétele
alkalmas a doktori pályázat érdemi
elbírálására, akkor az osztály ennek
megfelelő gyakorlatot kell, hogy folytasson. Vissza a honlaphoz. AZ OPERÁCIÓKUTATÁSI
BIZOTTSÁG FORGATÓKÖNYVE AZ MTA
DOKTORA CÍMÉRT BENYÚJTOTT
PÁLYÁZATOK
VÉLEMÉNYEZÉSÉHEZ A
forgatókönyv az MTA Doktori Szabályzatával
és az Osztály
által elfogadott Ügyrenddel együtt
érvényes. A
VITA ELŐTT Kialakítja
a tudományos bizottság álláspontját
arról, hogy a véleményezést
lefolytatják-e,
vagy - ha annak törvényes akadálya lenne -
elhalasztja-e és ha igen, mikorra. A
tudományos bizottság tagjai: ismertetik
előzetes kérdéseiket, véleményüket,
az írásban foglalt kérdéseket
csatolják az iratokhoz. Titkár:
ismerteti
a további írásban érkezett
kérdéseket, véleményeket,
bejelentéseket. Elnök: Tanácskozás
után összegzi a munkával kapcsolatban felmerült
előzetes kérdéseket kialakítja
a nyilvános vitában felvetendő, illetőleg
tisztázandó kérdéseket. Ha
szükségesnek látja,
felvilágosítást kérhet a referensektől. A
bizottság
kérdéseit a titkár feljegyzi, s azt az iratokhoz
kell csatolni. II. A
VITA X.Y. "ZZZZ
ZZZ" című
munkájával kapcsolatban.
(Megjegyzés:
A vitát az
elnök indokolt esetben felfüggesztheti. A
felfüggesztés okát, továbbá a vita
folytatásának időpontját és helyét a
jelenlévők előtt ki kell hirdetni.) A
felfüggesztés
indoklása lehet, ha előre látható, hogy a vita nem
zárható le a rendelkezésre
álló időn belül. A
tudományos bizottság -
tanácskozás után - dönt arról, hogy
felmerült-e olyan kérdés, ami indokolja,
hogy a tudományos bizottság elnöke meghívja
és meghallgassa a zárt ülésen a
jelöltet. Ha ilyen nem merült fel, a vita
általános értékelését adja.
Ennek
befejeztével az elnök titkos szavazást rendel el. A
szavazásban csak a Doktora
címmel rendelkező tagjai vehetnek részt. A
szavazás hivatott
megítélni a szakmai alkalmasságot. Az
értékelés a Matematikai Osztály
által
elfogadott értékelési rend alapján
történik. A
tudományos bizottság
szavaz: 1. a
pályázat témájának és az
eredmények fontosságáról: erre maximum 20
pont adható, 2. a
tudományos eredmények minősége és
mélysége: erre maximum 50 pont adható, 3. a
tudományos
eredmények alkalmazhatóságáról: erre
maximum 30 pont adható és 4. a
kérelmező szakmai alkalmasságáról: erre a
hagyományos 0-1-2-3 pontokkal kell
szavazni. A
szavazás után a
tudományos bizottság a döntést, valamint az
elhangzott érdemleges szakmai érveket
és ellenérveket - a titkár előterjesztése
alapján - írásba foglalja, majd azt
írásban érdemben indokolja. A tekinteni, ha a
jelenlevők által adható
legnagyobb pontszám kétharmadát eléri a
szavazatok pontértéke. A
bizottság megvitatja a
referensek által adott javaslatokat az opponensek
személyére, javaslatot
fogalmaz meg ezekről. III. A VITA
LEZÁRÁSA
Vissza a honlaphoz.
AZ MTA
DOKTORA CÍMÉRT BENYÚJTOTT
PÁLYÁZATOK NYILVÁNOS
VITÁJÁHOZ ZÁRT
ÜLÉS A NYILVÁNOS
VITA ELŐTT
Elnök: Megállapítja,
hogy a tanácskozás
lefolytatható-e, a bírálók és a
bíráló bizottság tagjai az előírt
számban és
összetételben megjelentek-e. (A
bírálók közül legalább kettő,
és közöttük a
negatív véleményt adó
bíráló jelen van. A bíráló
bizottságból legalább hatan
jelen vannak, és a megjelent akadémikusok és
doktorok száma meghaladja a
kandidátusok számát). Kialakítja a
bíráló bizottság
álláspontját arról, hogy a
nyilvános vitát lefolytatják-e, vagy - ha annak
törvényes akadálya lenne - elhalasztja-e
és ha igen, mikorra. (Lásd Doktori Szabályzat 19.
§ 3., 5. és 43. § 2.
bekezdése.) A
bíráló bizottság tagjai: ismertetik
kérdéseiket, véleményüket, az
írásban foglalt kérdéseket csatolják
az iratokhoz.
Titkár: ismerteti
a további írásban érkezett
kérdéseket, véleményeket,
bejelentéseket.
Elnök: Tanácskozás
után összegzi a munkával
kapcsolatban felmerült kérdéseket, kialakítja
a nyilvános vitában felvetendő,
illetőleg tisztázandó kérdéseket. Ha
szükségesnek látja,
felvilágosítást kérhet
a hivatalos bírálóktól, a jelölttől. A
bizottság kérdéseit a titkár feljegyzi,
és
azokat az iratokhoz kell csatolni. II. A
NYILVÁNOS VITA
Elnök: A vitát
megnyitja és bejelenti, hogy a
Magyar Tudományos Akadémia Doktori Tanácsa
nyilvános vitára tűzte ki: …………………………………………….
(név) ……………………………………………………………………………….
(mű címe) című
munkáját. Bejelenti,
hogy a Doktori Tanács a vitára az
alábbi bíráló bizottságot küldte
ki: Elnök:
…………………………………
(név), az …………………………… (tud.
fokozat) Titkár:
..………………………………
(név), az ……………………………. (tud.
fokozat) Tagok:…………………………………
(név), az …………………………… (tud.
fokozat)
………………………………… (név), az …………………………… (tud. fokozat)
………………………………… (név), az
…………………………… (tud. fokozat)
………………………………… (név), az
…………………………… (tud. fokozat) Bejelenti
továbbá, hogy a
hivatalos bírálók:
………………………………… (név), az
…………………………… (tud. fokozat)
………………………………… (név), az
…………………………… (tud. fokozat)
………………………………… (név), az
…………………………… (tud. fokozat) Megállapítja,
hogy a vita lefolytatható-e: a) a
bíráló bizottság tagjai jelen vannak-e az
elégséges számban és
összetételben, b)
megjelentek-e a hivatalos bírálók az előírt
számban, c) a
jelölt nyilatkozott arról, hogy a
bírálókat
és a bíráló bizottság
kijelölését tudomásul veszi. (Lásd
Doktori Szabályzat 37.
§ és 41. § 1. bekezdése.) Ezek
után felteszi a kérdést a
bíráló
bizottsághoz, hogy a vita megkezdésével
kapcsolatban van-e kérdésük,
megjegyzésük. Elnök: Felkéri a bizottság titkárát, hogy ismertesse a jelölt tudományos munkásságát.
Elnök: Felkéri a
jelöltet, hogy tömören fejtse ki -
szabad előadásban - a megvédésre kerülő
munkájának főbb tételeit. Elnök: Sorban felkéri a hivatalos bírálókat, hogy ismertessék véleményük lényegét és tegyenek javaslatot a cím odaítélésére, illetve a pályázat elutasítására.
Elnök: Felkéri
a titkárt, hogy ismertesse a bíráló
bizottság tagjai által felvetett és
másoktól írásban érkezett
kérdéseket. Elnök: A kérdések és hozzászólások következnek.
Elnök: Tájékoztatja a
jelöltet, hogy a feltett
kérdésekre és a
hozzászólalásokra, valamint a hivatalos
bírálatokra kívánságára Elnök: Felkéri a titkárt, ismertesse az írásban érkezett hozzászólásokat. Elnök: Felteszi a kérdést, kíván-e valaki kérdést intézni a jelölthöz.
Elnök: Felteszi a
kérdést, kíván-e valaki hozzászólni.
(Az elnök, ha úgy látja helyesnek, a
kérdést és a felszólalást
összevonhatja.) Az elnök a jelentkezések
sorrendjében szót ad minden
hozzászólónak
mindaddig, amíg jelentkező van.
Elnök: Amikor
nincs több hozzászóló, felkéri a jelöltet,
hogy válaszoljon a hivatalos
bírálóknak és a
hozzászólóknak. Egyben
felhívja a figyelmét arra, hogy a hivatalos
bírálóknak egyszeri
viszont-válaszra van joguk, ezt követően - a jelölt
esetleges felszólalása után
- a vitát be fogja rekeszteni.
Elnök: A jelölt válasza,
a hivatalos bírálók
viszont-válasza, a jelölt esetleges
felszólalása után a vitát berekeszti
és
megkérdezi a Elnök: bejelenti, hogy a bizottság határozathozatalra visszavonul. (Megjegyzés:
A vitát az elnök indokolt esetben felfüggesztheti.
A felfüggesztés okát, továbbá a vita
folytatásának időpontját és helyét a
jelenlévők
előtt ki kell hirdetni.) - Előre látható, hogy a vita nem zárható le a rendelkezésre álló időn belül; - Jelölt
olyan - a vita
eredménye szempontjából - lényeges
kérdést kapott, amelyet írásban előzetesen
nem juttattak el a Doktori Tanácshoz, és a
megválaszoláshoz nem állnak rendelkezésre
a szükséges adatok. III. ZÁRT
ÜLÉS A NYILVÁNOS VITA UTÁN A
bíráló bizottság -
tanácskozás után - dönt
arról, hogy felmerült-e olyan kérdés, ami
indokolja, hogy a bíráló bizottság
elnöke meghívja és meghallgassa a zárt
ülésen a hivatalos bírálókat vagy a
jelöltet. Ha ilyen nem merült fel, a zárt
ülés a nyilvános vita általános
értékelésével kezdődik,
különös figyelemmel a hivatalos
bírálók véleményére,
javaslatára
és a jelölt válaszaira. Ennek befejeztével az
elnök titkos szavazást rendel el.
(Lásd Doktori Szabályzat 44. § 4., 5., 6.
bekezdése.) A
szavazás után a bíráló
bizottság a döntést és
indoklást - a titkár előterjesztése
alapján- a jegyzőkönyv 9. pontjában
írásba
foglalja. A
pontszám a munka értékelését fejezi
ki, ezért
a részletes indoklásnak az adott pontszámmal
összhangban kell lennie. Ha a
számszerű eredményt a cím
odaítéléséről, illetőleg az
elutasításról az indoklás
nem alapozza meg, ennek okait az esetleges
különvélemények
feltüntetésével a
jegyzőkönyvben rögzíteni kell. (Lásd Doktori
Szabályzat 44. § 4., 5., 6.
bekezdése.) IV. A
NYILVÁNOS VITA LEZÁRÁSA
Elnök: Bejelenti, hogy a
nyilvános ülést folytatja a bizottság, majd
ismerteti a bizottság titkos
szavazásának összesített
pontszámát és annak az elérhető
pontszámhoz viszonyított
arányát (jegyzőkönyv 10. pont), a bizottság
javaslatát. (A bizottság és a
közönség felállva hallgatja meg a
határozat ezen részének
kihirdetését.) Elnök: Felkéri a bíráló bizottság titkárát, hogy ismertesse a bíráló bizottság szóbeli indoklás át a jegyzőkönyv 9. pontja alapján. Végül a vitát berekeszti. Vissza a honlaphoz.
|