Szakmódszertan 3.
(informatika) (középisk)
előadás
Nappali tagozat
2022/2023 II. félév
Alapadatok
-
A tantárgy kódja: TO-ITNTM3KE
-
Kreditérték: 1.
-
Heti óraszám: 1.
-
A tantárgy típusa és értékelés módja: előadás, kollokvium.
-
Tantárgyfelelős:
Dr. Holló Csaba, egyetemi adjunktus,
Szoftverfejlesztés Tanszék.
A kurzus felvételének feltétele
-
A TO-ITNTM3KG
Szakmódszertan 3.
(informatika) (középisk)
gyakorlat párhuzamos felvétele
vagy előzetes teljesítése.
Tematika
-
Problémamegoldás informatikai eszközökkel
és módszerekkel.
Algoritmizálás és adatmodellezés.
Egyszerűbb folyamatok modellezése.
-
Programozási ismeretek és programozási
nyelvek tanítása.
-
Adatkezelés (táblázatkezelés,
adatbázis-kezelés) és térinformatikai
alapismeretek tanítása.
-
Szövegszerkesztés, prezentációkészítés és
multimédiás dokumentumok készítésének
és azok használatának tanítása.
-
Weboldalak készítésének tanítása.
-
Az informatika és informatikai eszközök
használata más területek oktatásában.
Informatikai és tárgyközi projektek
tervezése, szervezésének problémái.
-
Példák, gyakorló feladatok helyes
kiválasztásának általános alapelvei.
-
Informatikai feladatsorok előállítása,
megoldása, a felmerülő problémák elemzése.
Érettségi feladatsorok, versenyfeladatok elemzése.
-
Számonkérések formái és értékelései,
eszközei, készítésének szempontjai, és
visszahatása a tanulandó anyagra.
-
Tehetséggondozás az informatikaoktatásban.
Felkészítés versenyekre, pályázatokra.
-
Sajátos nevelési igény és felzárkóztatás az
informatikaoktatásban.
-
Taneszközök használata és készítése.
Ajánlott irodalom
-
A tantervelmélet és a pedagógiai értékelés alapjai
-
Nemzeti alaptanterv (NAT)
-
Kerettantervek
- Tankönyvek, példatárak, tanmenetek
-
Digitális kultúra tanykönyvek (hagyományos)
- Digitális kultúra 3. osztályos tankönyv:
PDF
- Digitális kultúra 5. osztályos tankönyv:
PDF,
Okostankönyv
- Digitális kultúra 6. osztályos tankönyv:
PDF,
Okostankönyv
- Digitális kultúra 7. osztályos tankönyv:
PDF,
Okostankönyv
- Digitális kultúra 8. osztályos tankönyv:
PDF,
Okostankönyv
- Digitális kultúra 9. osztályos tankönyv:
PDF,
Okostankönyv
- Digitális kultúra 10. osztályos tankönyv:
PDF,
Okostankönyv
- Digitális kultúra 11. osztályos tankönyv:
PDF,
Okostankönyv
- Digitális kultúra 9-12:
Okosgyűjtemény,
- Digitális kultúra 11-12:
Okosgyűjtemény - emelt szint,
- Informatika 5. SNI tankönyv:
Okostankönyv
- Főző Attila: Informatika tankönyv 4. - 8 osztály:
PDF
- Lakosné Makár Erika, Rajk Ágnes, Regele György, Ridzi Gizella:
Informatika 6., 2018
- Lakosné Makár Erika, Rajk Ágnes, Regele György, Ridzi Gizella:
Informatika 7., 2018
- Lakosné Makár Erika, Rajk Ágnes, Regele György, Ridzi Gizella:
Informatika 8., 2018
- Rozgonyi-Borus Ferenc,
Dr. Kokas Károly:
Informatika középiskolásoknak,
Mozaik Kiadó, Szeged, 2005.
- Rozgonyi-Borus Ferenc:
Példatár, informatika, 9-12,
Mozaik Kiadó, Szeged, 2004.
- Reményi Zoltán, Siegler Gábor,
Szalayné Tahy Zsuzsanna:
Érettségire felkészítő feladatgyűjtemény -
Informatika,
Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2004.
- Bíró Zsolt, Csúri Péter, Fodor Zsolt:
10 próbaérettségi infornatikából,
középszint, írásbeli,
Maxim Kiadó, Szeged, 2006.
- Holczer József:
Informatika szóbeli érettségi
közép- és emelt szinten,
Jedlik Oktatási Stúdió, Budapest, 2008.
- Holczer József:
Informatika gyakorlati érettségi
közép- és emelt szinten,
Jedlik Oktatási Stúdió, Budapest, 2011.
- Dorozsmai Károly:
60 tétel informaikából,
középszint - szóbeli,
Maxim Kiadó, Szeged, 2008.
- Benke Gabriella:
Színes érettségi feladatsorok informatikából,
középszint - gyakorlati,
Maxim Kiadó, Szeged, 2009.
- Jónás Katalin, Juhász Tibor,
Kévés Rita, Siegler Gábor,
Tóth Tamás, Végh András:
Informatika feladatgyűjtemény 9-10,
Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2008.
- Dr. Dancsó Tünde - Korom Pál:
Informatika 9-10,
Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó,
Budapest, 2013.
- Korom Pál:
Informatika 9. tanmenet (docx)
Dr. Dancsó Tünde, Korom Pál:
Informatika 9-10. tankönyvéhez
- Korom Pál:
Informatika 10. tanmenet (docx)
Dr. Dancsó Tünde, Korom Pál:
Informatika 9-10. tankönyvéhez
- Szabó Márk:
Informatika tételek: Emelt szintű érettségi
témakörök vázlatai, 2016:
GoogleBooks,
pdf.
- Szlávi Péter, Zsakó László:
Informatika oktatása
- Ollé János:
Az oktatás módszerei
- Ollé János:
Tanítási-tanulási stratégiák
- Hartyányi Mária, dr. Sediviné Balassa Ildikó,
Chogyelkáné Babócsy Ildikó, Téringer Anita,
Ekert Sára, Darragh Coakley, Shane Cronin,
Maria Teresa Villalba de Benito,
Guillermo castilla Cebrián,
Sonia Martinez Requejo,
Eva Jiménez Garcia, Martina Manénová,
Vera Tauchmanova:
Fordított osztályterem a gyakorlatban,
ITStudy Hungary, 2018.
-
Janurikné Soltész Erika:
Motiválás,
aktivizálás,
megerősítés.
- Dr. Abonyi-Tóth Andor, Dr. Turcsányi-Szabó Márta:
A mobiltechnológiával támogatott tanulás
és tanítás módszerei, Educatio, 2015
- Megan Poore:
Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
- Lenkovics Ildikó:
A tanítás tanulása
- Gombos Eszter, Németiné Vígvári Edit:
Kézikönyv vezetőtanárok számára
- Dr. Abonyi-Tóth Andor, Dr. Turcsányi-Szabó Márta:
A digitális írástudás fejlesztésének lehetőségei, Educatio, 2015.
- Námesztovszki Zsolt:
Oktatásinformatika, Újvidéki Egyetem, 2013.
- Lévai Dóra, Papp -Danka Adrienn:
Interaktív oktatásinformatika,
Eszterházy Károly Főiskola, Eger, 2015.
- Vörös Péter:
Oktatástechnológia és -informatika
agrár-mérnöktanár szakos hallgatók számára,
Kaposvári Egyetem, 2011.
- Módszerkocka:
Óraterv az iskolában
-
Holló Csaba,
Témák és ötletek az információkezelés tanítására
,
INFODIDACT 2021 (2021. 11. 18-19),
14. Informatika Szakmódszertani Konferencia
elektronikus
kiadványa,
35-47 ,
Webdidaktika alapítvány,
2022 január,
ISBN: 978-615-80608-5-1.
-
Törley Gábor, Holló Csaba,
Adatvédelem és információbiztonság oktatási
kérdései a 2020-as NAT tükrében
,
INFODIDACT 2022 (2022. 11. 24-26),
15. Informatika Szakmódszertani
Konferencia elektronikus
kiadványa,
1-12 ,
Webdidaktika alapítvány,
2023 január,
ISBN: 978-615-80608-6-8.
-
Holló Csaba,
Álprofilok használata az etikus és biztonságos
internethasználat tanításában,
INFODIDACT 2018 (2018. 11. 22-24),
Informatika Szakmódszertani
Konferencia elektronikus
kiadványa,
59-70,
Zamárdi, Hungary,
április, 2019,
ISBN: 978-615-80608-2-0.
-
Grünfelder Borbála, Holló Csaba,
Az informatikatanár lehetőségei az internetes
zaklatás megelőzésében és kezelésében
,
INFODIDACT 2019 (2019. 11. 21-23),
Informatika Szakmódszertani
Konferencia elektronikus
kiadványa,
73-86,
Zamárdi, Hungary,
január, 2020,
ISBN: 978-615-80608-3-7.
-
Holló Csaba, Németh Tamás,
Tanulási eredmények alapú egyetemi
kurzusleírások készítése, tapasztalatok és
módszertani hatások,
INFODIDACT 2015 Informatika
Szakmódszertani Konferencia
elektronikus kiadványa (DVD),
1-8,
Zamárdi, Hungary,
November 26 - 27, 2015,
ISBN: 978-963-12-3892-1.
-
Németh Tamás, Sárkány Rita,
Tornai Henrietta, Wiandt Zsófia,
Németh-Szabados Klára Viktória, Holló Csaba,
A programozás oktatásának motivációi a
közoktatásban,
INFODIDACT 2016 Informatika
Szakmódszertani Konferencia
elektronikus kiadványa (CD),
1-7,
Zamárdi, Hungary,
November 24 - 26, 2016,
ISBN: 978-615-80608-0-6.
-
Széll Réka, Holló Csaba,
Módszertani ötletek egyetemi kurzusok és az
újabb hallgatói generációk elvárásainak
összehangolására
,
INFODIDACT 2019 (2019. 11. 21-23),
Informatika Szakmódszertani
Konferencia elektronikus
kiadványa,
311-322,
Zamárdi, Hungary,
január, 2020,
ISBN: 978-615-80608-3-7.
-
Örkényi Virág, Holló Csaba,
Várható tanári szerepváltozások informatikához
kapcsolódó területeken,
INFODIDACT 2018 (2018. 11. 22-24),
Informatika Szakmódszertani
Konferencia elektronikus
kiadványa,
165-174,
Zamárdi, Hungary,
április, 2019,
ISBN: 978-615-80608-2-0.
-
Racsko Réka:
Digitális átállás az oktatásban
A foglalkozásokon való részvétel követelményei
és a távolmaradás pótlásának lehetősége
-
Az előadásokon való aktív részvétel kötelező
és nem pótolható.
Hiányozni annyit lehet, ami még pontszám
tekintetében lehetővé teszi a kurzus teljesítését.
Az előadásokon elhangzottakat
ismerteknek, az esetleges megállapodásokat
elfogadottaknak tekintjük, és a hallgató
semmilyen célból nem hivatkozhat arra,
hogy hiányzása következtében ezekről
nem szerzett tudomást.
Igazolás nem szükséges, pótlás nem lehetséges.
A félévközi ellenőrzések
(beszámolók, zárthelyik) száma,
témaköre és időpontja, pótlásuk
és javításuk lehetősége
-
Az előadásokhoz kapcsolódóan a hallgatók
a megbeszélt határidőkre elolvassák, illetve
megnézik a kiadott szakirodalmat, azok
tartalmáról, illetve az azokkal kapcsolatosan
felmerült gondolataikról, rövid vázlatszerű
leírásokat készítenek és beadnak,
továbbá ezek alapján aktívan részt vesznek
az egyes témák megbeszélésében.
-
A feljegyzésekre és az előadásokon való
aktív részvételre hetente tanóránként
legfeljebb 9 pont kapható.
-
A kurzus során folyamatos számonkérés van,
vizsgaidőszakban történő javításra nincs lehetőség.
A kurzus teljesítésének feltétele
-
a TO-ITNTM3KG Szakmódszertan 3.
(informatika) (középisk) gyakorlat
előzetes teljesítése ÉS
-
az előadás tevékenységekből és a
beadandókból legalább 50 pont
megszerzése.
Az osztályzat kialakításának módja
-
Az osztályzat kiszámítása az elért
összpontszámnak megfeleően:
-
0-49: elégtelen (1),
-
50-64: elégséges (2),
-
65-79: közepes (3),
-
81-89: jó (4),
-
90-108: jeles (5).
További tudnivalók
-
A számonkéréseken a hallgató köteles személyazonosságát
igazolni. Amennyiben a diákigazolványban található fénykép
alapján nem azonosítható egyértelműen, úgy köteles más
érvényes fényképes igazolvánnyal is azonosítani magát.
-
A számonkérések során semmilyen segédlet nem használható.
-
Felhívjuk a tisztelt hallgatók figyelmét a következőkre:
- Kizárólag az u-szeged.hu tartományból
küldött levelekre
garantáljuk a választ, és személyes
információkat (pl. pontszámot) csak a
hallgató
http://www.stud.u-szeged.hu/ címen található
egyetemi levelező rendszerbeli saját címéről küldött
levelére válaszolva, vagy CooSpace üzenetben
adunk ki.
- Levélre, üzenetre csak akkor válaszolunk,
hogyha az tartalmazza a hallgató nevét,
Neptun kódját, pontos szakját (azt is, hogy
nappalis vagy levelezős), és a tárgy pontos
nevét, amivel kapcsolatban megkeres.
Ezen információk hiányában a levél/üzenet
válasz nélkül törlésre kerül!