Programozási alapismeretek geoinformatikusoknak gyakorlat
2022/2023 II. félév
Alapadatok
-
A tantárgy kódja: IBN8501gL.
-
Kreditérték: 2.
-
Heti óraszám: 2.
-
A tantárgy típusa és értékelés módja: laboratóriumi gyakorlat, gyakorlati jegy.
-
Felelős oktató:
Dr. Holló Csaba, egyetemi adjunktus,
Szoftverfejlesztés Tanszék.
A tantárgy célja
-
A programozás eszközeinek és alapvető
módszereinek megismerése annak érdekében,
hogy a hallgató képes legyen kisebb méretű
programok készítésére.
Tematika
-
Programozási alafogalmak, eszközök,
működési mechanizmusok, és ezek szemléltetése
fordító programozási nyelven. C programozás.
-
A számítógép működési elve.
Adattípusok. A C nyelv elemi adattípusai.
A programkódba beírt értékek jelölése
és tárolása.
-
Műveletek C-ben. Kifejezések kiértékelése
(prioritás, asszociativitás).
-
Szelekciós (egyszerű, többszörös,
esetkiválasztásos) és ismétléses
(kezdőfeltételes, végfeltételes, számlálásos,
hurok, diszkrét) vezérlési módok
összehasonlítása és megvalósítása C-ben.
-
Egyszerű bevitel (input) és kivitel (output).
-
Alapvető fájlkezelés: fprintf, fscanf.
C programok és más szoftverek (például Excel)
közötti adatcsere (pl. CSV) szöveges fájlok használatával.
-
Mutatók használata, alapvető műveletek
mutatókkal C-ben.
-
Egy és több dimenziós tömbök C-ben.
-
Struktúrák és struktúra tömbök.
-
Függvények és eljárások, paraméterátadás C-ben.
-
Blokkstruktúra. Globális és lokális változók.
-
Egyszerű algoritmusok megvalósítása.
-
Dinamikus memóriafoglalás,
dinamikus változók és használatuk.
-
Programozás értelmező programozási nyelven.
JavaScript alajpai.
-
Alapvető HTML és CSS ismeretek.
Rajzolás HTML5/JavaScript segítségével.
-
Alapvető programozási fogalmak és
szerkezetek: változó, műveletek,
feltételes és ismétléses vezérlések.
-
Függvény, paraméterátadás.
Ajánlott irodalom
-
Kochan, Stephen G., Programfejlesztés C nyelven :
átfogó bevezetés a C programozási nyelvbe, Budapest,
Kiskapu Kft., 2008, 550 oldal, ISBN: 9639637450
-
Brian W. Kernighan and Dennis M. Ritchie,
A C programozási nyelv, Az ANSI szerint szabványosított változat,
Műszaki Könyvkiadó, 1996, 292 oldal, ISBN: 9631605523
-
Benkő Tiborné, Benkő László, Tóth Bertalan,
Programozzunk C nyelven, ComputerBooks, 2010,
300 oldal, ISBN: 9789636183660
-
OpenLayers ,
OpenLayers Examples
-
Muthukumar Kumar:
JavaScript for Geospatial applications:
An Overview , 2014. szeptember 19.
-
ArcGIS API for JavaScript
-
Simon Gyula: A programozás alapjai, Typotex Kiadó, 2011,
186 oldal, ISBN: 9789632795218
-
Andrew Koenig, C csapdák és buktatók, Kiskapu Kft. 2005,
208 oldal, ISBN: 9789639301900
-
Herbert, Schildt, C/C++ Referenciakönyv, Panem, 1998.
Kompetenciák
A kurzus végére a hallgató:
-
Érti és céljuknak megfelelően használja a
szelekciós és ismétléses vezérléseket,
beleértve a függvények és eljárásokat,
azok paraméterátadási lehetőségeit.
-
Ismeri az elemi adattípusokat, a mutatókat,
egy és többdimenziós tömböket,
struktúrákat, a különböző jellegű változókat
(automatikus, statikus, globális, dinamikus),
a műveleteket és a kifejezések kiértékelésének
szempontjait.
Ismeri az értékek memóriabeli tárolásának
legfontosabb jellemzőit.
-
Képes adatok beolvasására, kiíratására,
fájlkezelésre, programok közötti
adatcserére fájlok használatával.
-
Képes egyszerű algoritmusokat megvalósítani.
-
Ismeri az alapvető programozási fogalmak
és szerkezetek megvalósításának alapjait,
és ezek segítségével egyszerű grafikákat
készít JavaScript-ben.
A foglalkozásokon való részvétel követelményei
és a távolmaradás pótlásának lehetősége
-
A gyakorlatokon folyamatos számonkérés,
és ennek alapján folytatott tudásépítés történik,
ezért a gyakorlatokon való részvétel kötelező.
Mivel a hallgatók különböző képességekkel és
előismeretekkel jöhetnek, és ily módon lehetnek
olyan hallgatók, akik ezek birtokában hamarabb
elsajátítják a tananyagot és kevesebb jelenléttel
is tudják a kurzust teljesíteni, a lehetséges
hiányzások száma egyénenként eltérő lehet,
hiányozni annyit lehet, ami lehetővé teszi a
hallgató által kívánt kompetencia pontszám
elérését.
-
A gyakorlatokon elhangzottakat ismerteknek
tekintjük, és a hallgató semmilyen célból
nem hivatkozhat arra, hogy hiányzása
következtében ezekről nem szerzett tudomást.
-
A gyakorlati tevékenységek úgy lesznek kialakítva,
hogy két hiányzás mellett is teljesíthető a maximális
jegy, ugyanakkor további pótlás nem lehetséges,
igazolás nem szükséges,
-
Mivel a gyakorlatokon folyamatos számonkérés zajlik,
vizsgaidőszakban történő javításra nem lesz lehetőség.
A félévközi ellenőrzések
(beszámolók, zárthelyik) száma,
témaköre és időpontja, pótlásuk
és javításuk lehetősége
-
A korábbi (előző félévekben kifejtett) gyakorlati teljesítmény
nem vehető figyelembe, ezért az aktuális félév gyakorlati
kötelezettségeinek teljesítése alól sem mentesít.
-
A gyakorlatokon lesz 10 teszt, melyeknek célja, hogy
a hallgató otthon elvégezze a kiadott feladatokat,
annak érdekében, hogy a gyakorlatokon
hatékonyabb tevékenysélget lehessen kifejteni.
A 10 tesztből a legjobb 8 teszt eredménye lesz
figyelembe véve, így két hiányzással is
maximális pontszám teljesíthető.
-
A gyakorlatok során közös, illetve egyéni
feladatmegoldás történik, ezek során
kompetecia egységek gyűjthetők, melyek
egyes ismeretek birtoklását fejezik ki.
Adott ismeretkhez tartozó kompetencia egységek
akár több alkalommal is megszerezhetők.
Ugyanarra a tudásra már megszerzett kompetencia
egységeket nem lehet a következő feladatban
megtöbbszörözni, viszont elveszíthetők, hogyha
a következő feladat során a hallgató
már nem rendelkezik azzal a tudással.
Ily módon az egyes feladatoknak nincs külön
pontszáma, hanem az a lényeg, hogy a félév
végére a hallgató az összes feladatban előforduló
ismeretekhez tartozó kompetencia egységeket
milyen mértékben szerzi meg.
-
A cél az eszközök és módszerek megfelelő
használatának elsajátítása.
Ily módon a kompetencia egységes feladattól
független beírása nem ér pontot.
Amennyiben a hallgató feladatmegoldásaként
megírt program nem jól szervezett,
algoritmikusan nem megfelelően kialakított,
és/vagy nem pontosan azt csinálja,
amit a feladat kér, az eltérés mértékétől
függően az arra kapott kompetencia
egységek száma a gyakorlatvezető
megítélése szerint tetszőlegesen
csökkenthető akár 0 pontig.
-
Az önálló feladatmegoldás során bármilyen
korábban a számítógépre másolt, vagy nyomtatott
segédanyag használható, azonban tilos az
Internet (és annak tartalmának) használata,
illetve bármilyen másokkal történő
kommunikáció vagy adattovábbítás.
Az osztályzat kialakításának módja
-
Legyen: teszt = a legjobb 8 teszt százalékának átlaga,
és komp = a kompetenciák ismeretének százaléka.
A hallgató által elért pontszám =
(20*teszt + 80*komp)/100.
-
Az osztályzat kiszámítása a hallgató végső
eredménye alapján:
-
50-64 pont: elégséges (2),
-
65-79 pont: közepes (3),
-
80-89 pont: jó (4),
-
90-100 pont: jeles (5).
A kurzus teljesítésének feltétele
-
A fentieknek megfelelően az elégséges
osztályzat megszerzése az ehhez szükséges
jelenléti gyakorlati tevékenységekkel.
További tudnivalók
-
A számonkéréseken a hallgató köteles személyazonosságát
igazolni. Amennyiben a diákigazolványban található fénykép
alapján nem azonosítható egyértelműen, úgy köteles más
érvényes fényképes igazolvánnyal is azonosítani magát.
-
A számonkérések során semmilyen segédlet nem használható.
Kapcsolat
- Kizárólag az u-szeged.hu tartományból
küldött levelekre
garantáljuk a választ, és személyes
információkat (pl. pontszámot) csak a
hallgató
http://www.stud.u-szeged.hu/ címen található
egyetemi levelező rendszerbeli saját címéről küldött
levelére válaszolva, vagy CooSpace üzenetben
adunk ki.
- Levélre, üzenetre csak akkor válaszolunk,
hogyha az tartalmazza a hallgató nevét,
Neptun kódját, pontos szakját (azt is, hogy
nappalis vagy levelezős), és a tárgy pontos
nevét, amivel kapcsolatban megkeres.
Ezen információk hiányában a levél/üzenet
válasz nélkül törlésre kerül!