Szakmódszertan 2., A., H. önálló vizsga
kurzusleírás
2021/2022 II. félév
Alapadatok
-
A kurzus kódjai: TO-ITNTM2KE,
ITLFKSZMAE, ITLTKSZMHE.
-
A tantárgy típusa és értékelés módja: előadás, kollokvium.
-
Tantárgyfelelős:
Dr. Holló Csaba, egyetemi adjunktus,
Szoftverfejlesztés Tanszék.
Tematika
-
Informatikai tantervezés. NAT, kerettantervek, helyi tantervek,
tanári tervezés szintjei, tanmenet, tematikus terv, óravázlat.
Informatikai ismeretkörök, azok egymásra épülése és korosztályhoz
rendelése.
-
Motiváció, pedagógiai szervezés, módszerek és stratégiák az
informatikaoktatásban.
-
Az alábbi területek tanításának módszertani kérdései:
-
A számítógép fő egységeinek megismerése, ergonómia.
-
Asztali és mobil operációs rendszerek. Felhőszolgáltatások.
-
Fájlok típusai és átalakítása.
-
Számítógépes hálózati ismeretek.
-
Az adatok biztonságos tárolásának szoftveres és hardveres
biztosítása, illetéktelenek által történő hozzáférésének
megakadályozása. Digitális kártevők elleni védekezés.
-
Könyvtári informatika.
-
Az információ megszerzése, hitelessége és megbízhatósága.
-
Az információ közlése, megosztása. Szabályok, veszélyek.
-
Információkezelés. Adatvédelem, jogi és etikai kérdések,
digitális lábnyom. Szerzői jog.
-
Infokommunikációs programok használata.
-
Elektronikus ügyintézés.
-
Applikációk használata.
-
Közösségi oldalak, játékok. Használati lehetőségek az oktatásban,
veszélyek (álprofilok, zaklatás, függőségek stb.), és biztonsági
intézkedések.
További fejlesztendő kompetenciák
-
Képes a szaktudományi, továbbá az
általános pedagógiai-pszichológiai
képzésben tanult módszerek, eljárások
szaktárgyi alkalmazására, a különböző
tudásterületek közötti összefüggések,
kapcsolódások, átfedések és egymásra
hatások felismerésére, a szaktárgyi
integráció megvalósítására.
-
Törekszik az életkori, egyéni és csoport
sajátosságoknak megfelelő, aktivitást,
interaktivitást, differenciálást elősegítő
tanulási-tanítási stratégiák, módszerek
alkalmazására.
Képes a szaktárgy ismeretanyagának
megfelelő csoportosításával, közvetítésével
az érdeklődés és a figyelem folyamatos
fenntartására.
-
Alkalmazza az együttműködést támogató,
motiváló módszereket a szaktárgyi oktatás
keretében.
-
Ösztönzi a tanulók önálló véleményalkotását,
törekszik a kritikus gondolkodásmód
kialakítására, különös tekintettel az
informatikai alkalmazás veszélyeinek
figyelemfelhívására. Érzékeny a tanulók
problémáira.
Ajánlott irodalom
-
Az irodalomjegyzék célja az, hogy a
hallgatók megismerkedjenek az egyes
témákkal kapcsolatos különböző lehetséges
megközelítésekkel, érvekkel, módszerekkel,
így az egyes irodalmak különböző
véleményeket is tükröznek.
-
A tantervelmélet és a pedagógiai értékelés alapjai
-
Nemzeti alaptanterv (NAT) (.pdf)
-
Kerettantervek
- Ollé János:
Az oktatás módszerei
-
Ollé János: Az oktatás szervezeti formái
és szervezési módjai
1. rész és
2. rész.
- Hartyányi Mária, dr. Sediviné Balassa Ildikó,
Chogyelkáné Babócsy Ildikó, Téringer Anita,
Ekert Sára, Darragh Coakley, Shane Cronin,
Maria Teresa Villalba de Benito,
Guillermo castilla Cebrián,
Sonia Martinez Requejo,
Eva Jiménez Garcia, Martina Manénová,
Vera Tauchmanova:
Fordított osztályterem a gyakorlatban,
ITStudy Hungary, 2018.
- Ollé János:
A hálózatelmélet oktatási alkalmazása,
konnektivizmus, a hálózati munka.
- Ollé János:
Tanítási-tanulási stratégiák
-
Janurikné Soltész Erika:
Motiválás,
aktivizálás,
megerősítés.
- Ábrányi Andrea:
Tanítási módszerek alkalmazása az
informatika órán, szakdolgozat, 2011.
- Szlávi Péter, Zsakó László:
Informatika oktatása
- Dr. Abonyi-Tóth Andor, Dr. Turcsányi-Szabó Márta:
A mobiltechnológiával támogatott tanulás
és tanítás módszerei, Educatio, 2015
- Megan Poore:
Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
- Lenkovics Ildikó:
A tanítás tanulása
- Gombos Eszter, Németiné Vígvári Edit:
Kézikönyv vezetőtanárok számára
- Dr. Nyéki Lajos:
Szakmódszertan informatika szakos mérnöktanárok számára
,
Belépés vendégként
- Dr. Nyéki Lajos:
Felkészülés a tanítási órákra, 2017.
- Dr. Abonyi-Tóth Andor, Dr. Turcsányi-Szabó Márta:
A digitális írástudás fejlesztésének lehetőségei, Educatio, 2015.
- Námesztovszki Zsolt:
Oktatásinformatika, Újvidéki Egyetem, 2013.
- Lévai Dóra, Papp -Danka Adrienn:
Interaktív oktatásinformatika,
Eszterházy Károly Főiskola, Eger, 2015.
- Vörös Péter:
Oktatástechnológia és -informatika
agrár-mérnöktanár szakos hallgatók számára,
Kaposvári Egyetem, 2011.
- Módszerkocka:
Óraterv az iskolában
- Rozgonyi-Borus Ferenc,
Dr. Kokas Károly:
Informatika középiskolásoknak,
Mozaik Kiadó, Szeged, 2005.
- Rozgonyi-Borus Ferenc:
Példatár, informatika, 9-12,
Mozaik Kiadó, Szeged, 2004.
- Reményi Zoltán, Siegler Gábor,
Szalayné Tahy Zsuzsanna:
Érettségire felkészítő feladatgyűjtemény -
Informatika,
Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2004.
- Bíró Zsolt, Csúri Péter, Fodor Zsolt:
10 próbaérettségi infornatikából,
középszint, írásbeli,
Maxim Kiadó, Szeged, 2006.
- Holczer József:
Informatika szóbeli érettségi
közép- és emelt szinten,
Jedlik Oktatási Stúdió, Budapest, 2008.
- Holczer József:
Informatika gyakorlati érettségi
közép- és emelt szinten,
Jedlik Oktatási Stúdió, Budapest, 2011.
- Dorozsmai Károly:
60 tétel informaikából,
középszint - szóbeli,
Maxim Kiadó, Szeged, 2008.
- Benke Gabriella:
Színes érettségi feladatsorok informatikából,
középszint - gyakorlati,
Maxim Kiadó, Szeged, 2009.
- Jónás Katalin, Juhász Tibor,
Kévés Rita, Siegler Gábor,
Tóth Tamás, Végh András:
Informatika feladatgyűjtemény 9-10,
Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2008.
- Dr. Dancsó Tünde - Korom Pál:
Informatika 9-10,
Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó,
Budapest, 2013.
- Korom Pál:
Informatika 9. tanmenet (docx)
Dr. Dancsó Tünde, Korom Pál:
Informatika 9-10. tankönyvéhez
- Korom Pál:
Informatika 10. tanmenet (docx)
Dr. Dancsó Tünde, Korom Pál:
Informatika 9-10. tankönyvéhez
-
Szabó Márk:
Informatika tételek: Emelt szintű érettségi
témakörök vázlatai, 2016:
GoogleBooks,
pdf.
-
Erdősi Péter Máté, Solymos Ákos:
IT biztonság közérthetően - 2019
-
Prusi:
Szakdolgozat az információk hitelességéről
-
Aczél Petra:
Médiameggyőzés
-
Dombi Judit, Farkas Judit, Gúti Erika:
Asszimetrikus kommunikáció, SZAK Kiadó, 2018.
-
Koltay András, Török Bernát:
Sajtószabadság és médiajog
a 21. század elején:
3.
,
4.
-
Slezák Csaba:
Az információkezelés jogi és etikai vonatkozásai
-
Müller Zsuzsanna:
A Wikipédia tartalmi megbízhatóságának kérdése.
TMT 58. évfolyam (2011) 7. szám.
-
Forgó Sándor:
Az internetes információ megbízhatósága, hitelessége
-
Digitális Pedagógiai Módszertani Központ:
Mit jelent a GDPR az oktatási intézményekre nézve?
-
Racsko Réka:
Digitális átállás az oktatásban
-
Takács Viktória:
Gondolkodjunk 3D-ben! A közösségi vita módszertana,
Demokratikus Ifjúságért Alapítvány, 2014.
Teljesítési feltételek
-
Szabályzat szerint a kurzust az a hallgató veheti fel,
aki előzőleg teljesítette a tárgyhoz kapcsolódó gyakorlatot.
Technikai okokból a Neptun a kurzusfelvételt azoknak a
hallgatóknak is engedheti, akik nem rendelkeznek teljesített
gyakorlattal, azonban nem fogja engedni majd a vizsgára
jelentkezést, így a hallgató nem fogja tudni teljesíteni a kurzust, és
ottmarad egy feleslegesen elhasznált kurzusfelvétellel.
Tehát, aki nem rendelkezik teljesített gyakorlattal,
ne vegye fel a kurzust!
-
A kurzus keretében sem előadást, sem gyakorlatot
nem tartunk, a hallgatónak kizárólag vizsgáznia kell.
-
Az önálló vizsgakurzus felvétele tárgyfelvételt jelent,
mely csökkenti a lehetséges tárgyfelvételek számát.
-
A kurzus teljesítésének feltétele szóbeli
kollokviumon az elérhető pontszám legalább 50%-ának
elérése.
-
Az osztályzat kiszámítása az elért pontszám arányában:
-
50-64 %: elégséges (2),
-
65-79 %: közepes (3),
-
80-89 %: jó (4),
-
90-100 %: jeles (5).
-
A számonkéréseken a hallgató köteles személyazonosságát
igazolni. Amennyiben a diákigazolványban található fénykép
alapján nem azonosítható egyértelműen, úgy köteles más
érvényes fényképes igazolvánnyal is azonosítani magát.
-
A számonkérések során semmilyen segédlet nem használható.
Kapcsolat
Felhívjuk a tisztelt hallgatók figyelmét a következőkre:
- Kizárólag az u-szeged.hu tartományból
küldött levelekre
garantáljuk a választ, és személyes
információkat (pl. pontszámot) csak a
hallgató
http://www.stud.u-szeged.hu/ címen található
egyetemi levelező rendszerbeli saját címéről küldött
levelére válaszolva, vagy CooSpace üzenetben
adunk ki.
- Levélre, üzenetre csak akkor válaszolunk,
hogyha az tartalmazza a hallgató nevét,
Neptun kódját, pontos szakját (azt is, hogy
nappalis vagy levelezős), és a tárgy pontos
nevét, amivel kapcsolatban megkeres.
Ezen információk hiányában a levél/üzenet
válasz nélkül törlésre kerül!