Élményalapú oktatás az EPAM-mal
2020/2021 II. félév
A. Alapadatok
-
A kurzus kódjai: ITN00196szv-1, ITN00196szv-2
-
Tanárgy kódok: ITN00196szv, ISZV00-00196,
XP0021-ÉlmOkt-EPAM
-
Kreditérték: 2.
-
Heti óraszám: 2.
-
A tantárgy típusa és értékelés módja:
gyakorlat, gyakorlati jegy.
- Oktató: Bartha Szofi, Szofi_Bartha at epam.com
- Tantárgyfelelős:
Dr. Holló Csaba, egyetemi adjunktus,
Szoftverfejlesztés Tanszék.
-
Előfeltétel: a Scratch nyelv alapos ismerete,
kivételes esetektől eltekintve az
Ismerkedés a Scratch játékos
programnyelvvel EPAM kurzus elvégzése.
B. Tematika
-
A Scratch egy vizuális, játékos programozási
nyelv, amelyet az MIT-n fejlesztetettek és
amely számtalan módon felhasználható az
oktatásban/tanulásban. Az Epam az eKids
programjaiban a Scratch oktatásán keresztül
vezeti be a gyerekeket a programozás világába.
A kurzus során a résztvevők megismerkedhetnek
a Scratch használatával különböző projektek
összeállításán keresztül.
C. Ajánlott irodalom
D. A tantárgy célja és elsajátítandó kompetenciák
-
A tantárgy célja, hogy a hallgatók elsajátítsák
a Scratch nyelv tanítási módszertanát általános
iskolai gyerekek számára, beleértve a tananyag
oktatásra való előkészítésének szempontjait,
az órákra történő megfelelő felkészülést,
és a tananyag hatékony átadását.
-
A hallgatók továbbá elsajátítják a gyerekekkel
való megfelelő viselkedést és a váratlan
helyzetek kezelését (gyermekek részvétele esetén),
vagy mélyebben megismerkednek az önálló
projektek és az azokhoz kötődő tananyagok
elkészítésének eszközeivel és módszereivel
(a gyermekek részvétele nélkül tartott változatban).
1. A kurzust teljesítő hallgató a következő
kompetenciákkal rendelkezik:
-
Tudás. A hallgató ismeri a
Scratch nyelvet, és azon belül azonosítani
tudja a gyerekek által nehezebben érthető
anyagrészeket.
-
Képesség.
A hallgató a tanításhoz megfelelően építi fel
az egyes Scratch ismeretanyagokat, és
kidolgozza azok tanítási módszereit.
Asszertív kommunikációra képes, reflektál
az igényekre, és könnyen megérteti magát.
Az óráin fenn tudja tartani az érdeklődést,
és megfelelően reagál a kérdésekre.
-
Attitűd.
Az órára mindig felkészült, türelmes és
folyamatosan reagál az igényekre.
-
Felelősség, autonómia.
A hallgató a képességnél felsorolt
tevékenységeket önállóan végzi, és
tevékenységéért felelősséget vállal.
A kurzus lebonyolítható oly módon, hogy abban:
-
gyermekek is részt vesznek, az 5. héttől
kezdődően a kurzus végéig,
-
gyermekek is részt vesznek, az 5. héttől
kezdődően, de csak néhány héten keresztül,
-
gyermekek nem vesznek részt.
2. Amennyiben a kurzusban gyermekek is
részt vesznek, a kurzust elégségesnél nagyobb
jeggyel teljesítő hallgató a kurzus teljesítéséhez
szükséges kompetenciák mellett az alábbi
kompetenciák egy részével is rendelkezik:
-
Képesség.
Könnyen megérteti magát a gyerekekkel és
reflektál a gyerekek speciális igényeire.
A hirtelen jövő, szélsőséges szituációkat
hatékonyan kezeli, motiválja a gyerekeket.
-
Attitűd.
A hallgató türelemmel és megértéssel fordul
a gyerekek felé, és folyamatosan reagál a
gyerekek igényeire.
-
Felelősség, autonómia.
A hallgató a képességnél felsorolt
tevékenységeket önállóan végzi, és
tevékenységéért felelősséget vállal.
3. Hogyha a kurzusban gyermekek nem
vesznek részt, akkor a kurzust elégségesnél
nagyobb jeggyel teljesítő hallgató a kurzus
teljesítéséhez szükséges kompetenciák mellett
az alábbi kompetenciák egy részével is rendelkezik:
-
Tudás.
Felsorolja egy oktatásra alkalmas projekt
kiválasztásának, részekre bontásának,
megalkotásának és bemutatásának szempontjait.
-
Képesség.
A gyermekek számára érdekes, ugyanakkor
a tanítandó ismereteket tartalmazó feladatot
készít, és arra olyan megoldást dolgoz ki,
mely alkalmas az ismeretek szisztematikus
bemutatására. A feladat megoldását érthetően
és érdekesen elmagyarázza, és a feltett
kérdésekre is megfelelően reflektál.
-
Attitűd.
A hallgató a projekt tervezését és készítését
alaposan átgondoltan, a tudásnál
megfogalmazott ismeretek felhasználásával
végzi.
-
Felelősség, autonómia.
A hallgató a képességnél felsorolt
tevékenységeket önállóan végzi, és
tevékenységéért felelősséget vállal.
D. Teljesítési feltételek
1. A kurzus teljesítési feltételei abban
az esetben, hogyha a kurzusban gyermekek
is részt vesznek a kurzus végéig.
a. Az egyes alkalmak tervezett témája
-
1 - 4. hét:
Módszertani felkészítés.
A tanítandó feladatok áttekintése, tipikus
szakmai és pedagógiai hibák megbeszélése.
-
5. hét:
Tanítás. 1. óra a gyerekekkel.
Ismerkedés a gyerekekkel és a Microsoft Teams-szel.
-
6. hét:
Tanítás. 2. óra a gyerekekkel.
Ismerkedés a Scratch-csel.
-
7. hét:
Tanítás. 3. óra a gyerekekkel.
Karakter irányítás Scratch-ben, a Scratch
érzékelés funkciója.
-
8. hét:
Tanítás. 4. óra a gyerekekkel.
Másolatok létrehozása, egyéni karakterek
importálása.
-
9. hét:
Tanítás. 5. óra a gyerekekkel.
Projektek remixelése (egy már létező projekt
kibővítése), jelmezváltás.
-
10. hét:
Tanítás. 6. óra a gyerekekkel.
Játék a csússz paranccsal.
-
11. hét:
Tanítás. 7. óra a gyerekekkel.
Önálló munka gyakorlása az előzőleg
megszerzett ismeretek alkalmazásával.
-
12. hét:
Tanítás. 8. óra a gyerekekkel.
String kezelés Scratch-ben.
-
13. hét:
Tanítás. A gyerekek projektkészítésének
mentorálása.
-
14. hét:
Tanítás. A gyerekek projekt bemutatója.
-
Az egyes alkalmak témája a körülményektől
függően változhat.
b. A foglalkozásokon való részvétel
követelményei és a távolmaradás pótlásának
lehetősége
-
Kettőnél több igazolatlan hiányzás esetén
a kurzus nem teljesíthető.
-
A hiányzás akkor igazolt, ha azt az oktató
előzetesen engedélyezte, vagy ha azt a
folyamatos hiányzás(oka)t követő egy héten
belül a hallgató megfelelően igazolja
(pl. orvosi igazolással).
-
Pótlás nem lehetséges.
c. Az értékelés kialakítása
-
A felsorolt kompetenciák szükségesek a
kurzus teljesítéséhez.
-
Elégségesnél jobb osztályzat szerzésénél a
gyermekek részvételével történő
lebonyolításhoz tartozó további kompetenciák
elsajátítása, illetve az összes kompetencia
birtoklásának minősége döntő fontosságú.
2. A kurzus teljesítési feltételei abban
az esetben, hogyha a kurzusban gyermekek
nem vesznek részt
a. Az egyes alkalmak témája
-
1 - 3. hét:
Módszertani felkészítés és projekt
feladatok kialakítása.
Tipikus szakmai és pedagógiai
hibák megbeszélése.
-
3-7. hét:
Önálló anyagok elkészítése.
Szakirányhoz kapcsolódó tanmenetbe
beilleszthető oktató anyagok készítése,
opcionális konzultációs lehetőségekkel.
-
8-14. hét:
Bemutatás.
Az egyénileg kidolgozott tananyagok megtanítása a hallgatótársaknak.
b. A foglalkozásokon való részvétel
követelményei és a távolmaradás pótlásának
lehetősége
-
A hallgatónak egy általa elkészített projektet,
az oktatóval egyeztetett időpontban, meg kell
tanítania a hallgatótársaiknak, erről
természetesen nem hiányozhat.
A többi alkalmakon való részvétel nem kötelező,
de nagyon ajánlott, mert a hiányzásokból
származó információhiány lényegesen rosszabb
teljesítéseket eredményezhet.
-
A foglalkozásokon megbeszélteket ismerteknek,
az esetleges megállapodásokat elfogadottaknak
tekintjük, és a hallgató semmilyen célból nem
hivatkozhat arra, hogy hiányzása következtében
ezekről nem szerzett tudomást.
-
Igazolás nem szükséges, pótlás nem lehetséges.
c. A félévközi ellenőrzések (beszámolók,
zárthelyik) száma, témaköre és időpontja,
pótlásuk és javításuk lehetősége
-
Elvárt a félév során a rendszeres munka,
melynek nyomon követése a részvételi
alkalmakon kívül a beadandó munkákon
keresztül történik.
-
A hallgatónak készítenie kell 2 darab
szakjához kapcsolódó, iskolás gyermekek
által is érthető, és az oktató által is elfogadott
projektet.
Ezekre összesen legfeljebb 30 pontot kaphat.
-
Az 1. alkalmon megbeszéltek alapján a
hallgató elkészíti és beadja a tervezett
projekt feladatainak részletes leírását,
majd a visszajelzések után azt javítja.
A beadott tervezeteket az oktató 4 napon
belül értékeli. Az elfogadott tervezeteken
a hallgató a későbbiekben az oktatóval
egyeztetve módosíthat.
-
Legkésőbb a 7. hét végéig hallgatónak
mindkét elkészített projektjét be kell adnia.
-
Az 1-7. hetekben a hallgatónak be kell adnia
5 beszámolót az adott heti tevékenységéről.
Hetente legfeljebb egy beszámolót lehet beadni,
amiből egy beszámoló szólhat a projektek
megtervezéséről, és egy másik azok javításáról.
Egy beszámolóra 3 pontot lehet kapni, így a
beszámolókra összesen 15 pont kapható.
-
A hallgatónak az általa elkészített projektjei
közül az oktató által kiválasztott projektet egy
próbatanóra keretében meg kell tanítania a
hallgatótársaiknak. A hallgató a projekt
kiválasztására javaslatot tehet.
A tanítási órára legfeljebb 30 pont kapható.
-
A hallgatónak legalább 5 alkalommal aktívan
és építő jelleggel részt kell vennie a projektek
tanítási alkalmain, és értékelnie kell társait.
Erre alkalmanként legfeljebb 5, összesen
legfeljebb 25 pontot kaphat.
d. Az értékelés kialakítása
-
A felsorolt kompetenciák szükségesek a
kurzus teljesítéséhez.
-
Az elégséges jegy megszerzésének feltételei:
-
a két projektből legalább 15 pont összegyűjtése, ÉS
-
az óratartáson legalább 15 pont megszerzése, ÉS
-
összesen legalább 50 pont összegyűjtése.
Elégségesnél jobb osztályzat szerzésénél
a gyermekek nélküli változathoz tartozó
további kompetenciák elsajátítása, illetve
az összes kompetencia birtoklásának
minősége döntő fontosságú.
-
Jegyhatárok:
-
0-49 pont: elégtelen
-
50-64 pont: elégséges
-
65-79 pont: közepes
-
80-89 pont: jó
-
90-100: jeles.
3. A kurzus teljesítési feltételei abban az
esetben, hogyha a kurzusban gyermekek is
részt vesznek, de csak néhány héten keresztül
-
A hallgatók a gyermekek részvételének
befejezésekor a kurzusban kifejtett
tevékenységük alapján megkapják az
elérhető 100 pontnak azon részét, amilyen
arányban és minőségben az adott időpontig
teljesítették a kurzust, mely hallgatónként
eltérő lehet.
Ezek a pontszámok az áttéréskor ismertetve
lesznek a hallgatókkal.
-
A kurzus hátra levő részében a hallgatónak
a 100 pontig maradt pontszámokat kell
teljesítenie a gyermekek részvétele nélküli
változat teljesítési feltételeinek megfelelően.
-
Megvalósíthatósági okokból az óratartás ideje
és elérhető maximális pontszáma (kitűnő
minőségű megvalósítás mellett) szükség
esetén a gyermekek nélküli kurzus rövidebb
időtartalmával arányosan csökkenhet, melyek
az áttéréskor kihirdetésre kerülnek.
-
Az elégséges jegy megszerzésének feltételei:
-
a két projektből legalább 15*x/100 pont
összegyűjtése, ahol x a gyermekek nélküli
kurzus időarányos százaléka a 14 hét
szorgalmi időszakon belül, ÉS
-
az óratartás elérhető maximális pontszámának
legalább felének megszerzése, ÉS
-
a kurzus két részében összegyűjtött
pontokból összesen legalább 50 pont
összegyűjtése.
További tudnivalók
-
A számonkéréseken a hallgató köteles személyazonosságát
igazolni. Amennyiben a diákigazolványban található fénykép
alapján nem azonosítható egyértelműen, úgy köteles más
érvényes fényképes igazolvánnyal is azonosítani magát.
-
Kizárólag az u-szeged.hu tartományból
küldött levelekre garantálom a választ, és
személyes információkat (pl. pontszámot) csak a
hallgató
http://www.stud.u-szeged.hu/ címen található
egyetemi levelező rendszerbeli saját címéről küldött
levelére válaszolva, vagy CooSpace üzenetben
adok ki.
- Levélre, üzenetre csak akkor válaszolok,
hogyha az tartalmazza a hallgató nevét,
Neptun kódját, pontos szakját (azt is, hogy
nappalis vagy levelezős), és a tárgy pontos
nevét, amivel kapcsolatban megkeres.
Ezen információk hiányában a levél/üzenet
válasz nélkül törlésre kerül!